کاشت ناخن نیز مانند بسیاری از کار‌های دیگر این دنیا دارای یک سری خوبی‌ها و بدی‌ها است. این کار با وجود زیبایی که به  ناخن‌ها می‌بخشد ممکن است آسیب‌هایی را نیز متوجه سلامتی شما کند که ما آن‌ها را تحت عنوان عوارض کاشت ناخن در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

این مطلب توسط فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی نگین (نگین استور) که خود یکی از باسابقه ترین فروشگاه‌های فروش لوازم آرایشی از جمله لوازم آرایش ناخن است برای شما تهیه و تنظیم شده‌ است.  قصد ما بازداشتن شما از زیبا کردن ناخن‌های‌تان با کاشت ناخن نیست، هدف ما این است که شما با آگاهی کامل به سراغ این کار بروید.

عوارض کاشت ناخن با رعایت اصولی ساده و انتخاب‌های درست هرگز برای شما اتفاق نخواهند افتاد، پس چه بهتر که پیش از انجام کاشت در مورد این نکات اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید از سلامتی خود در مقابل عوارض احتمالی کاشت ناخن مراقبت کنید.

چه کسانی نباید کاشت ناخن انجام دهند؟

بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی کاشت ناخن، پیش از اینکه اقدام به این کار کنید، بدانید که آیا کاشت ناخن به صلاح شما است یا خیر؟ اگر جزو افرادی باشید که کاشت ناخن ممکن است برای آن‌ها خطرآفرین باشد و با این وجود این کار را انجام دهید احتمال اینکه دچار عوارض کاشت ناخن شوید بالاتر خواهد رفت و خطراتی سلامتی شما را تهدید خواهد کرد.

اما چه کسانی نباید کاشت ناخن انجام دهند:

  • افرادی که به مواد کاشت ناخن آلرژی دارند. مواد کاشت ناخن ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است بدن عده‌ای از افراد به این ترکیبات واکنش نشان دهد.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قارچی و عفونی. از آنجایی که قارچ ناخن یکی از عواض شایع کاشت ناخن می‌باشد بهتر است افرادی که از قبل دچار چنین بیماری‌هایی هستند از کاشت ناخن استفاده نکنند.
  • افراد دارای مشاغل سنگین. کاشت ناخن برای چنین افرادی که ممکن است از دست‌های‌شان برای انجام کار‌های سخت استفاده کنند توصیه نمی‌شود، چون ممکن است ناخن‌های کاشته شده شکسته یا زیر ناخن‌ کاشته شده هوا برود.
  • افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند.
  • افرادی که با میکروب و مواد عفونی سروکار دارند. مانند پرسنل بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها.
  • افرادی که دچار بیماری نقص سیستم ایمنی بدن (HIV) هستند.

کاشت ناخن برای افراد مذکور ممکن است خطر آفرین بوده و عوارض غیر قابل جبرانی را به همراه داشت باشد. اما کاشت ناخن تنها برای این افراد عوارض به همراه ندارد و هرکس ممکن است بعد از کاشت ناخن با مشکلاتی رو به رو شود. اما عوارضی که از آن‌ها حرف می‌زنیم کدامند؟

عوارض احتمالی کاشت ناخن

عفونت یا قارچ ناخن 

یکی از عوارض شایع کاشت ناخن قارچ یا عفونت ناخن است.  قارچ ناخن می‌تواند روی صفحه ناخن، بستر ناخن و ریشه ناخن‌های‌تان بروز کند. این عفونت بسیار مسری است و به راحتی می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بنابر‌این استریل کردن وسایلی که در سالن‌های کاشت ناخن از آن‌ها به صورت مشترک برای مشتریان استفاده می‌شود تا حد زیادی می‌تواند جلوی انتقال این بیماری را بگیرد.

یکی دیگر از دلایل قارچ ناخن بد نصب شدن ناخن کاشته شده روی ناخن طبیعی است. در صورتی که بین مواد کاشت و ناخن طبیعی فاصله افتاده باشد ممکن است آب یا رطوبت در این فضای خالی جمع شود و آن نقطه را به بستری مناسب برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ ناخن تبدیل کند. یکی دیگر از دلایل هوا افتادن زیر کاشت عادت به جویدن ناخن است. 

در حالت عادی ناخن و کوتیکول ناخن از بروز قارچ جلوگیری می‌کنند، اما در مراحل کاشت ناخن صدف ناخن با استفاده از سوهان برقی نازک‌تر شده و کوتیکول ناخن نیز کوتاه می‌شود، این عوامل باعث می‌شود که ناخن مقاومت طبیعی خود را از دست بدهد و به راحتی دچار عفونت شود.

انتخاب یک ناخن‌کار حرفه‌ای و مراجعه به یک سالن معتبر کاشت ناخن می‌تواند تا حد زیادی از عفونت ناخن جلوگیری کند. ناخن‌کاران موظف هستند که بعد از انجام دادن کار هر مشتری تمام لوازم مورد استفاده را استریل کنند.

زرد شدن رنگ ناخن

یکی از دلایل زرد شدن ناخن‌ها می‌تواند به دلیل کاشت ناخن باشد. کاشت ناخن ممکن است اکسیژن رسانی به ناخن‌ها را دچار اختلال کند، یا همانطور که در توضیحات مربوط به قارچ ناخن گفته شد موجب ایجاد عفونت ناخن شود. هم نرسیدن اکسیژن کافی به ناخن و هم به وجود آمدن قارچ می‌تواند رنگ ناخن‌ها را زرد کند.

رنگ ناخن‌ها در حالت عادی ساده و یکنواخت و بدون رنگ زرد است، پس اگر متوجه شدید که رنگ ناخن‌های‌تان به رنگ زرد در آمده است حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. البته تاکید می‌کنیم که زردی ناخن تنها به دلیل کاشت ناخن نیست و دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد.

ترک و شکاف ناخن

یکی دیگر از عوارض کاشت ناخن می‌تواند ترک خوردن یا ایجاد شکاف در ناخن‌ها باشد. در مراحل کاشت ناخن ممکن است چندین بار از استون یا لاک پاک کن‌های مختلف استفاده شود. برای ریموو کردن ناخن‌های کاشته شده نیز از استون استفاده می‌شود. استون دلیل اصلی خشک شدن ناخن و در نتیجه ایجاد ترک و شکاف روی صدف ناخن است. 

استفاده از استون علاوه بر خشکی ناخن و از بین بردن سطح ناخن می‌تواند برای عده‌ای که ریه‌ها حساسی دارند نیز موجب بروز حساسیت و مشکلات تنفسی شود.

اختلال در رشد ناخن

استفاده زیاد از کاشت ناخن می‌تواند در رشد ناخن‌های طبیعی اختلال ایجاد کند. فشار وارد شده به لبه‌ی آزاد ناخن بر اثر چسباندن تیبپ ناخن، نرسیدن اکسیژن کافی به ناخن‌های طبیعی به دلیل استفاده زیاد از ناخن‌های کاشته شده، آسیب رساندن به کوتیکول و ماتریکس ناخن که وظیفه رشد ناخن را بر عهده دارد می‌تواند از دلایل بروز اختلال در رشد ناخن طبیعی یا بدشکل شدن آن‌ها شود.

ورود مواد شیمایی به بدن

یکی دیگر از عوارض کاشت ناخن احتمال وارد شدن مواد شیمیایی به بدن است. ناخن‌های طبیعی برای انجام کاشت نازک می‌شوند و کوتیکول ناخن نیز به عقب زده شده یا ممکن است ناخن‌کار آن‌ها را بیش از حد کوتاه کند و در این ناحیه  زخم و خونریزی ایجاد کند.  با وجود خونریزی ناخن‌ها، بسیاری از ناخن‌کارن بعد از بند آمدن خون کار خود را ادامه می‌دهند در حالی که اطراف ناخن هنوز دارای زخم است، این امر باعث وارد شدن مواد شیمیایی کاشت ناخن به خون می‌شود.

از طرفی نازک کردن ناخن‌ها با استفاده از سوهان برقی نیز ممکن است موجب جذب مواد شیمیایی توسط پوست شود.

اگزمای تماسی

محصولات کاشت ناخن از جمله چسب‌هایی که برای کاشت از آن‌ها استفاده می‌شود ممکن است در نوک انگشتان یا هر محلی که ناخن‌های مصنوعی و چسب با آن‌ها در تماس بوده است ایجاد اگزمای تماسی کند. از آنجایی که علائم اگزمای تماسی بعد از 48 تا 96 ساعت خود را نشان می‌دهد و در طی این مدت ممکن است ناخن‌ها کاشته شده با چشم و دهان‌تان تماس پیدا کند، احتمال آسیب رسیدن به این قسمت‌های بدن نیز وجود دارد.

از نشانه‌های اولیه بروز اگزمای تماسی، قرمزی پوست، به‌وجود آمدن تاول و خارش است. در صورت مشاهده هرکدام از این علام حتما به یک دکتر پوست رجوع کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر

قارچ ناخن و اگزما که از آن‌ها به عنوان عوارض کاشت ناخن نام برده شد می‌تواند موجب مشکلات بیشتری برای ناخن‌ها نیز شود. قارچ ناخن و اگزما از دلایل شایع بروز اونیکولیز یا جدا شده ناخن از بستر هستند. حساسیت به مواد کاشت ناخن و لاک‌ها نیز می‌تواند موجب بروز این عارضه شود.

وارد شدن ضربه و صدمه به ناخن نیز می‌تواند یکی از دلایل اصلی اونیکولیز باشد. چسب‌هایی که برای کاشت ناخن استفاده می‌شوند بسیار قوی هستند و به راحتی از ناخن‌های طبیعی جدا نمی‌شوند، از همین رو ممکن است در هنگام انجام یک کار سنگین ناخن‌های کاشته شده بلند به جایی گیر کند و باعث وارد شدن ضربه به ناخن‌های طبیعی شما شود.

سرطان پوست

آیا مواد کاشت سرطان‌زا هستند؟ آیا اشعه یو-وی مورد استفاده در کاشت ناخن با ژل که برای خشک کردن انوع ژل به کار می‌رود موجب ایجاد سرطان پوست می‌شود؟

در حال حاضر پاسخ قطعی برای این سوالات وجود ندارد. کاشت ناخن عمر زیادی ندارد و سال‌های زیادی از محبوب شدن آن نمی‌گذرد و از طرفی آزمایش‌های زیادی برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها انجام شده است که هیچ کدام به پاسخ قطعی نرسیده‌اند.

با این وجود عده‌ای مواد شیمیایی مورد استفاده در کاشت ناخن  و اشعه یو-وی  مورد استفاده برای خشک کردن ژل و لاک را سرطان زا می‌دانند. اما این ادعا تا کنون ثابت نشده است.

مشکلات تنفسی

استنشاق استون، لیکوئید کاشت ناخن یا گرد و غبار ناشی از سوهان کشیدن ناخن‌ها می‌تواند برای برخی از افراد که ریه‌های حساسی دارند باعث ایجاد مشکلات تنفسی و ریوی شود. ناخن‌کاران بیشتر از مشتریان دچار این مشکلات خواهند شد، زیرا که دائما در معرض این آلودگی‌ها هستند. پیشنهاد می‌کنیم چه ناخن‌کاران و چه افرادی که قصد کاشت ناخن دارند هنگام انجام کارهای مربوط به کاشت از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند.

جمع بندی و چند توصیه برای جلوگیری از عوارض کاشت ناخن

برای اینکه دچار عوارض بعد از کاشت ناخن نشوید، به ناخن و بستر‌ ناخن‌تان آسیب نرسد و رشد ناخن‌های‌تان دچار اختلال نشود و در یک کلام زیبایی و از همه مهم‌تر سلامتی شما به خطر نیوفتد، نکات زیر را برای جلوگیری از عوارض احتمالی کاشت ناخن در نظر داشته باشید:

  • باز هم تاکید می‌کنیم به افراد متخصص و حرفه‌ای و سالن‌های معتبر و با سابقه رجوع کنید.
  • در صورت امکان کاشت ناخن را تحت نظر یک متخصص پوست انجام دهید.
  • هنگام استفاده زیاد از آب و مواد شیمیایی یا مواد آلوده از دستکش استفاده کنید.
  • از مروطوب کننده‌ و نرم کننده ناخن برای جلوگیری از  خشکی ناخن استفاده کنید.
  • دائما ناخن‌های‌تان را کاشت نکنید و به ناخن‌های‌تان فرصت نفس کشیدن بدهید.
  • برای ریموو ناخن به افراد متخصص رجوع کنید.
  • بعد از ریموو کاشت، ناخن‌های خود را تقویت کنید.
  • از ناخن‌کار خود بخواهید تمام وسایل را به خوبی استریل کند.
  • تا حد ممکن از استون و پاک کننده‌های حاوی استون استفاده نکنید.
  • از مواد کاشت ناخن اصل استفاده کنید.
  • از ناخن‌های کاشته شده به خوبی مراقبت کنید.

عوارض کاشت ناخن از فردی به فرد دیگر می‌تواند تغییر کند، و عده‌ بسیاری نیز هرگز دچار این عوارض نخواهند شد، اما داشتن اطلاعات کافی قبل از هرکاری باعث می‌شود انتخاب‌های بهتری انجام دهید. هدف ما در نگین استور نیز آگاهی بخشی به شما مخاطبان عزیز است. خرید لوازم آرایش ناخن از فروشگاه‌های معتبر مانند نگین استور این اطمینان را به شما می‌دهد که محصولات اصل به دست‌تان خواهد رسید و دیگر نیازی نیست که نگران اصلی یا تقلبی بودن محصولات کاشت ناخن خود باشید.