فرار مغزهای رمزارز از ایران بازار ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین در ایران رونق خوبی داشته است و خوشبختانه نیروی انسانی نخبه و متخصصی در این حوزه داریم اما بلاتکلیفی در سیاست‌گذاری و قوانین لحظه‌ای منجر به فرار مغزها و خروج سرمایه از کشور شده است. در این خصوص گفتگویی با یکی از اعضای کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور داشتیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

سعید زارع عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: سرمایه امری سیال است و بحث امنیت در سرمایه‌گذاری موضوع مهمی است. متاسفانه در ایران با سیاست‌گذاری‌های انجام شده، ثبات قابل درکی در حوزه ارزهای دیجیتال نداریم. باید سیاست‌هایی ارائه شود که جاذب و حافظ سرمایه‌های داخلی و خارجی باشیم. به واسطه نبود سیاست‌گذاری و عدم تمکین دولت از قوانین حداقلی، در این حوزه مشکلاتی ایجاد شده است. فعالان ارزهای دیجیتال به دنبال حفظ حیات در فضای موجود هستند. زمانی که بحث توسعه در کسب و کار مطرح نباشد، کشورهای همجوار جاذب سرمایه‌های ایران می‌شوند. این روند را از سوی کشور امارات، قزاقستان، روسیه و تاجیکستان شاهد هستیم.

فعالیت ایرانی‌ها با هویت خارجی در بازار رمز ارزها

زارع اظهار کرد: به واسطه نبود سیاست‌گذاری صحیح در فضای کسب و کار ارز دیجیتال شاهد خروج نخبه‌ها و فرار مغزها از کشور هستیم. حتی فعالین داخل کشور هم عملا به شرکت‌های خارج از کشور خدمات می‌دهند. در نتیجه با هویت و برند غیر ایرانی فعالیت می‌کنند. نیروهای متخصص زیادی در این حوزه دانش لازم را دارند اما فضای کسب و کار در کشور برایشان وجود ندارد. به صورت خدمات مشاوره‌ای و سایر محورها به خارج از کشور خدمات می‌دهند. عده‌ای نیز از کشور خارج شده‌اند و در کشورهای همسایه فعال شده‌اند. در نتیجه حجم سرمایه‌گذاران، سرمایه‌ها از کشور و متخصصین در کشور کاهش پیدا کرده است. با این حجم استعداد و ظرفیت روند خوبی را نداشته‌ایم. به صورت کلی مقاصد مهاجرت ایرانیان در حوزه ارز دیجیتال امارات، ترکیه و کشورهای اروپایی است.

حاکمیت شناخت کافی ندارد

وی افزود: استخراج حداقلی‌ترین موضوع در بحث بلاک چین و رمز ارزها است. در این حوزه ظرفیت انرژی، سرمایه و دانش فنی خوبی داریم اما بلاتکلیف سیاست‌گذاری هستیم. در برنامه ۲ تا ۳ ساله بیش از چند میلیارد دلار توان جذب سرمایه‌گذار داریم. همچنین همین میزان امکان کسب درآمد برای کشور وجود دارد. در حوزه فروش انرژی و اخذ مالیات نیز دولت می‌تواند درآمدزایی داشته باشد. در حوزه زیرساخت‌ها هم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تاکید کرد: در حال حاضر بحران نیروگاهی و بحران تامین برق داریم. با این صنعت می‌توانیم گسل‌ها را برطرف کنیم اما متاسفانه عدم شناخت حاکمیت دردسرساز شده است. اگر دولت فضا را برای سرمایه‌گذاران باز کند، تنها با ارائه مجوز و بدون هزینه در ۲ سال حدود ۳ تا ۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور را بالا می‌برد. در نتیجه مشکل خاموشی‌ها برطرف می‌شود.

زارع در پایان گفت: بلاک چین نسل بعدی تکنولوژی در دنیا است و بازارهای دنیا را قبضه خواهد کرد. ایران در حوزه بلاک چین و رمز ارز عقب مانده است و باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم تا جایگاه خود را در این حوزه مشخص کنیم. دولت از سمت بخش خصوصی پیشنهادهای برد بردی را دریافت کرده است و باید زودتر به این پیشنهادها پاسخ دهد. هنوز نظر دولت مشخص نیست، چند صدایی را در دولت و مجلس شاهد هستیم. مجموعه‌های امنیتی هم ملاحظات خاص خود را دارند. در نتیجه بلاتکلیفی تشدید شده اس