مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن نیروهای مستشاری ایران در سوریه را جنایتکارانه و تروریستی خواند.

وی در این نامه از جامعه جامعه جهانی و شورای امنیت خواست تا قاطعانه این اقدام تحریک برانگیز و جنایتکارانه  را محکوم کرده و رژیم صهیونیستی را در قبال اقدامات غیرقانونی خود که تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است، پاسخگو کند.

در این نامه تأکید شده که جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه، رژیم اسرائیل را  مسئول کامل تمامی عواقب این اقدامات جنایتکارانه می‌شناسد و به‌ طور جدی به این رژیم درباره ارتکاب اقدامات ماجراجویانه و شرورانه در منطقه هشدار می‌دهد، حق ذاتی دفاع از خود را وفق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، در پاسخ به چنین اعمال مجرمانه‌ای در هر زمانی که تشخیص دهد، محفوظ می‌دارد.

 متن این نامه به شرح زیر است:

بامداد روز دوشنبه مورخ ۷ مارس ۲۰۲۲، ( ۱۶ اسفند ۱۴۰۰)  رژیم اسرائیل با  نقض فاحش حاکمیت و  تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه،  حملات موشکی را علیه منطقه‌ای در شمال دمشق  انجام داد که منجر به شهادت دو تن از نیروهای ایرانی شد که در حال مشاوره به نیروهای نظامی سوری در مقابله با تروریسم در سوریه بودند. نیروهای مستشاری ایرانی به درخواست و دعوت رسمی  دولت سوریه برای ارائه خدمات مستشاری  برای کمک به نیروهای نظامی سوریه در مبارزه با تروریسم، به ویژه مبارزه با گروه تروریستی داعش، در سوریه حضور دارند. ایران حمله تروریستی اخیر را اقدامی‌ شدیداً تحریک‌ برانگیز و عمدی می‌داند که هدف آن افزایش تنش‌ها به سطحی غیر قابل کنترل و بر هم زدن  هماهنگی بین مبارزان با تروریسم در منطقه به خصوص در مبارزه با داعش است. این اقدام تحریک برانگیز و جنایتکارانه مغایر با حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است و مستلزم مسئولیت کیفری رژیم اسرائیل و همه کسانی است که مستقیم و غیر مستقیم به ارتکاب یا اجرای این اقدام تروریستی کمک کرده، یا به هرنحوی دیگری از آن کمک یا حمایت کرده‌اند. جامعه جهانی به طور عام و شورای امنیت به طور خاص باید قاطعانه این اقدام تحریک برانگیز و جنایتکارانه را محکوم کرده و رژیم اسرائیل را در قبال اقدامات غیرقانونی خود که تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است، پاسخگو کند.

ایران از دیرباز در خط مقدم  مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی قرار داشته و مصمم است در چارچوب حقوق و تعهدات خود ذیل حقوق بین‌الملل، به مبارزه با سازمان‌های تروریستی در منطقه تا ریشه‌کن کردن کامل آنها ادامه دهد. جمهوری اسلامی ایران در عین حال که رژیم اسرائیل را  مسئول کامل تمامی عواقب این اقدامات جنایتکارانه می‌شناسد و به‌طور جدی به این رژیم درباره ارتکاب اقدامات ماجراجویانه و شرورانه بیشتر هشدار می‌دهد، حق ذاتی دفاع از خود را وفق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، در پاسخ به چنین اعمال مجرمانه‌ای در هر زمانی که تشخیص دهد، محفوظ می‌دارد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه دمشق که به شهادت دو نیروی مدافع حرم از سپاه پاسداران منجر شد را محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر قطعیت بی‌مکافات نگذاشتن این گستاخی‌ و عملیات‌های ماشین ترور رژیم کودک کش صهیونیستی، پاسخگو کردن این رژیم آپارتایدی در قبال اینگونه جنایات ضد انسانی را از اهداف محور مقاومت در منطقه خواند.

گفتنی است روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی جنایت صبح (دوشنبه) ۱۶ اسفند ماه رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه شهر دمشق سوریه پاسداران رشید مدافع حرم سرهنگ پاسدار احسان کربلایی پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. در این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این عزیزان به خانواده های معظم شهدا و آحاد پاسداران انقلاب اسلامی و مجاهدان فی سبیل الله تاکید شده است: بی شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد.