«روسیه برای برجام شرط گذاشت»؛ گزاره ای که گرهی جدید بر کلاف سردرگم برجام افزود. تکلیف مذاکرات هسته ای ، روزانه و گاهی در ساعت توسط اقشار مختلف جامعه پیش بینی می شود و هرکس با توجه به سود و زیانی که از برجام می برد آینده را پیش بینی می کنند. دلالان بیش از همه بر طبل مخالفت می کوبند و گویی روشن شدن  چراغ برجام و توافقات به معنای خاموشی روزی و درآمد آنهاست، موافقان هم در بسیاری موارد صدایشان به جایی نمی رسد با این حال دلسوزان کشور و منافع ملی بارها هشدار داده اند با وجود اینکه شعارها حاکی از آن است که سفره مردم ارتباطی با برجام ندارد واقعیت اما چیز دیگری است. یکی از افرادی که بارها در رابطه با عدم پیوستن به FATF و عدم تصویب برجام هشدار داده است، محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیپلمات و مشاور محمد جواد ظریف است. در گفت و گو با او به بررسی ابعاد بیشتری از این موضوع پرداخته ایم. با گسترش نیوز همراه باشید.

سنگ اندازی روسیه در مسیر برجام

صدر اظهار کرد: آنطور که از اخبار بر می آید ظاهرا کاری که روسیه انجام داده و شرطی که گذاشته؛ مانع بزرگی برای به نتیجه رسیدن برجام است. در واقع همان عملکردی است که روسیه در دور قبلی مذاکرات داشت و سعی می کرد مانع از رسیدن به نتیجه شود. این دقیقا اقدامی علنی است و نشان می دهد که نمی خواهند برجام به نتیجه برسد و روسیه مثل آمریکا ایران را منزوی می خواهد تا کشور ما جایگاهی در فضای بین الملل نداشته باشد.

وی افزود: اگر برجام به نتیجه برسد و اقداماتی که روسیه برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن برجام انجام می دهد؛  بی اثر و خنثی شود بعد از به نتیجه رسیدن برجام و اف ای تی اف بسیاری از مشکلات در ارتباط با مسائل سیاسی و بین المللی حل خواهد شد و مهمتر اینکه بسیاری از مشکلات بانکی در روابط تجاری بین المللی و ارتباطات اقتصادی ما با دنیا مرتفع می شود. اگر دولت فعلی به این سمت برود و به این نتیجه برسد در آینده شرایط بهتری خواهیم داشت.

صدر با اشاره به شعارهای رئیس جمهور مبنی بر گره نزدن برجام به معیشت مردم در گفتگو با گسترش نیوز، گفت: طرح یک سری مسائل که جنبه ادعایی دارند یک بحث است و جنبه واقعی اش و واقعیت روی زمین چیز دیگری است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این واقعیتی است که فروش نفت و معاملات خارجی و ارتباطات بازرگانی و بانکی با دنیا همه تحت تاثیر همین قضایای تحریم هایی است که در برجام به ایران تحمیل شده و به دلیل عدم تصویب اف ای تی اف است. پس با گفته ها، واقعیات روی زمین تغییری نمی کند. واقعیتی موجود همین است.

نفوذی های داخلی در پوست دلسوزان

وی ادامه  داد: من  نسبت به مواضعی که برخی تند رو های داخلی خصوصا در نهادهای تصمیم گیر، دارند بسیار مشکوکم و فکر می کنم عاملی نفوذی و خارجی بین این طیف وجود دارد که آنها را تحریک می کند تا مواضعی تند بگیرند که در نهایت به ضرر جمهوری اسلامی تمام می شود. این نکته ای است که حاکمیت باید به آن توجه کند. موضع گیری های برخی از تند رو ها چه در ارتباط با برجام و چه در ارتباط با سایر مسائل از جمله طرح صیانت و ... که رهبری نیز این موارد را رد می کنند همه از جمله مسائلی است که انسان را به شک وا می دارد. نمی شود انسان این همه تند و بی خرد باشد و این طرح ها را که در نهایت به ضرر جمهوری اسلامی است ارائه دهد. من به این تند روی ها و افراطی گری ها با دیده شک نگاه می کنم.

روسیه پیشنهاد خود را پس بگیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز اعضای توافق برجام اظهار نگرانی کرده اند که شاید برجام نتواند به نتیجه برسد. و اگر روسیه پیشنهاد خود به آمریکا را پس نگیرد هم برای روسیه و هم برای ایران و برجام مشکلاتی ایجاد خواهد شد. به نظر من باید با روسیه تماس گرفته شود و از او بخواهیم درخواست خود را پس بگیرد. تاریخ ایران مملو از خیانت های روسیه به ایران است. از عهد نامه گلستان و ترکمانچای و خیانت هایی که روسیه به میرزا کوچک خان کرد و همینطور که پیش می آییم مواضع روسیه در مورد قطعنامه های ایران که به آنها رای مثبت داد. البته من منکر ارتباط با روسیه نیستم ما حتما باید با روسیه رابطه ای خوب داشته باشیم اما نباید ساده لوحانه با سیاست های روسیه برخورد کنیم روسیه امروز ایران را در بحث نفت و گاز و انرژی رقیب خود می داند و سعی می کند نقش ایران را در صحنه بین المللی انرژی کم کند. ایران باید به جز با اسرائیل با همه کشور ها رابطه خوبی داشته باشد. اما هیچ گاه نباید ساده لوحانه با دولت پیچیده روسیه برخورد کرد.

کشورها از آمریکا در برابر ایران اطاعت می کنند

مشاور وزیر سابق امور خارجه به گسترش نیوز گفت: اگر وضعیت امروز ادامه پیدا کند و برجام به نتیجه نرسد فروش نفت ما با مشکل روبرو می شود و قیمت ارز دائما در نوسان خواهد بود و بر مسائل اقتصادی ما اثر خواهد گذاشت. این وضعیت در روابط خارجی نیز اثر دارد بسیاری از کشور ها علی رغم ظالمانه و غیر منصفانه بودن تحریم های آمریکا حاضر به شکستن آنها نیستند و تحریم ها را رعایت می کنند و روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران بالا نخواهند برد. اگر  بایدن در مذاکرات اخیر جدی باشد باید برای به نتیجه رساندن مذاکرات تمامی تحریم ها را کنار بزند.