عدم اعلام قطعی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی یا عدم حذف آن برای سال ۱۴۰۱ و مشکلات حمل و نقل مرغ از استان های همجوار به استان‌هایی که تولید کمتری در مقایسه با مصرف دارند (مانند استان تهران) و تعطیلی برخی از کشتارگاه ها (با وجود اعلام عدم تعطیلی) باعث گرانی مرغ در برخی از استان ها از جمله شهر تهران شده است.

قیمت ۳۷ هزار تومانی مرغ در تهران

بنابر این گزارش وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۳۱ هزار تومان اعلام کرده است اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که این محصول در شهر تهران ۳۷ هزار تومان است اما قیمت این محصول در استان های دیگری مانند شهرکرد و کوهرنگ ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

یکی از فروشندگان این محصول در کوهرنگ در این ارتباط می گوید: حدود ۴ ماه است که قیمت مرغ ثابت است و به قیمت هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اما در این ارتباط در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: حداکثر قیمت مرغ در استان‌های مختلف کشور ۳۱ هزار تومان است و این محصول در برخی از استان‌های کشور  به قیمت کمتری نیز فروخته می‌شود.

وی افزود: این نرخ با در نظر گرفتن سود متعارف برای تولید کننده و توزیع کننده است که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی بر این قیمت‌ها نظارت دارد.

 معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از ابتدای قبول مسئولیت بازار محصولات کشاورزی بر اساس قانون انتزاغ، ۳۶۷ هزار بازرسی و نظارت بر واحد های صنفی داشته ایم که کمتر از ۱۰ درصد آنها منجر به تشکیل پرونده شده است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تعطیلات نوروزی تعطیل نیست و به صورت شبانه روزی بر بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نظارت دارد؛ در بازار مرغ و تخم مرغ نیز با وجود مشکلاتی که برای حمل و نقل وجود داشت نیاز استان های مختلف تامین و کمبود های مقطعی از استان های همجوار تامین شد.

عسکرزاده گفت: گزارش از گران فروشی مرغ در بازار نداشتیم و تنها در مواردی شاهد گران فروشی مرغ های بسته بندی شده بودیم که با واحدهای متخلف نیز برخورد صورت گرفت.

منبع: تسنیم