درمان پس از ریزش مو در کاشت مو، پزشکان برای جایگزینی موهای از دست رفته، ریشه مو را از نواحی متراکم به مناطق طاس تر پیوند می زنند.

ریزش مو از نظر روانی برای افراد بسیار سخت است. کاشت مو نتایج قانع کننده و قابل قبولی برای برخی از اشکال ریزش مو ارائه می دهد.

 

زمینه های کاربردی برای کاشت مو

مهمترین حوزه کاربرد کاشت مو ریزش موی مرتبط با هورمون است که متخصصان آن را آلوپسی آندروژنتیک می نامند. هورمون دی هیدروتستوسترون DHT در اینجا نقش مهمی ایفا می کند: ریشه مو نسبت به DHT بسیار حساس است و زودتر می ریزد. این حساسیت بیش از حد در ژن ها ایجاد می شود. در موارد شدید، در مردان فقط یک حاشیه مو در پشت سر باقی می ماند. موهایی که در آنجا رشد می کنند حتی تحت تأثیر DHT ریشه های مو مقاوم در برابر DHT نمی ریزند.

مورد دیگری که وجود دارد زنان کچل نمی شوند و موها به طور کلی نازک می شوند.

معمولاً بیماران در اثر جراحات، سوختگی یا جراحی موهای خود را از دست می دهند. برخی از بیماری های پوستی نیز می توانند گهگاهی باعث ریزش موی دائمی باشند.

چه زمانی جراحی کاشت مو انجام می شود ؟

کاشت مو برای بیمارانی که ریزش موی غیر قابل برگشت دارند مناسب است. در مورد ریزش موی هورمونی، پزشکان معمولاً ابتدا درمان دارویی را امتحان می کنند. در مورد زنان، آماده سازی های حاوی هورمون و ماینوکسیدیل ماده فعال در پیش زمینه هستند. در مردان، داروها معمولاً فقط می توانند از پیشرفت بیشتر ریزش مو جلوگیری کنند. با این حال بسیاری از بیماران تمایلی به مصرف دائمی دارو ندارند.

آمادگی برای کاشت مو

حداقل 24 ساعت قبل از عمل باید به بیمار اطلاع داده و اعلام شود که با عمل موافقت می کند. ابتدا پزشکان و بیماران در مورد فواید و محدودیت های کاشت مو صحبت می کنند. پزشک همچنین از بیمار در مورد پیش نیازهای مهم مناسب بودن برای جراحی می پرسد، مثلاً آیا بیمار تمایل به ایجاد اسکار زیاد دارد یا خیر. علاوه بر این، پزشک بیمار را معاینه می‌کند، به‌ویژه ناحیه‌ای که بعداً تحت عمل قرار می‌گیرد و شرایط را قبل از عمل مستند می‌کند.

در طول این روش، پزشکان فقط می توانند به طور دقیق و برنامه ریزی شده ریشه های مو را توزیع کنند. بنابراین وضعیت اولیه اغلب محدودیت هایی را ایجاد می کند: به عنوان مثال، نمی توان یک سر طاس بزرگ را با یک فرچه کوچک مو در پشت سر با تراکم موهای جوان پوشاند. به عنوان یک قانون کلی: اگر مساحت موهای اهداکننده کمتر از 20 درصد ناحیه گیرنده باشد، امکان کاشت موی جامع وجود ندارد.

پزشکان از معیارهای تراکم مو و حجم مو برای توصیف وضعیت قبل از کاشت مو استفاده می کنند. ساختار و رنگ مو نیز مهم است. به عنوان مثال، موهای روشن نسبت به موهای تیره تراکم کمتری دارند. عکس های قبل و بعد از کاشت مو به اثبات موفقیت این عمل کمک می کند.

با تکنیک FUE، پزشک گروه‌های فردی از ریشه‌های مو را برمی‌دارد

چگونه پزشکان ریشه مو را برای کاشت جمع آوری می کنند؟

بی حسی موضعی پوست سر معمولا برای کاشت مو کافی است. افزودن آدرنالین به کاهش خونریزی احتمالی کمک می کند. بسته به نحوه برداشتن ریشه مو، دو روش متفاوت وجود دارد: در پیوند واحد فولیکولی  تکنیک FUT ، پزشکان ریشه مو را با نواری از پوست، در استخراج واحد فولیکولی  تکنیک FUE  برمی‌دارند. به عنوان گروه های منفرد ریشه مو، به اصطلاح واحدهای فولیکولی. یک تا پنج تار مو از چنین گروه ریشه مو رشد می کند. در مردان، حلقه موی غیر حساس به DHT در پشت سر برای از بین بردن موهای زائد مناسب است، این به عنوان "منطقه اهداکننده ایمن" نامیده می شود. حتی پس از کاشت مو، نسبت به هورمون DHT حساس باقی می ماند. در زنان، این نواحی اهدایی محدود شده روی سر وجود ندارد. در اصل، پزشکان می توانند موها را از تمام پشت ناحیه سر بردارند.

 

با تکنیک FUT ، نوار پوستی که باید برداشته شود، حدود 1 تا 2 سانتی متر عرض دارد. طول آن به تعداد موهایی که قرار است کاشته شوند بستگی دارد. پزشکان موها را در ناحیه مناسب کوتاه کردند. پس از برداشتن نوار پوستی که فولیکول های مو داخل آن است، زخم را می دوزند. موهای مجاور طولانی تر می مانند و اکنون جای زخم را می پوشانند. دستیاران جراحی اغلب مقادیر زیادی از گروه‌های ریشه مو را از نوار پوست دریافت می‌کنند که می‌توان آن‌ها را پیوند زد. آنها با ذره بین و میکروسکوپ کار می کنند.

با تکنیک FUE ، کادر جراحی، بسته به تعداد موهایی که باید کاشته شوند، ناحیه بزرگی از پشت سر را اصلاح می‌کنند. سپس یک مته توخالی کوچک ابتدا گروه های ریشه مو را شل می کند. سپس پزشک می تواند آنها را با ابزار مخصوص بیرون بیاورد. این روش می تواند چندین ساعت طول بکشد، اما نیازی به برش ندارد. نقاط ریز زخم بعد از آن به سختی قابل مشاهده هستند. این امر به ویژه برای بیمارانی که بعداً می خواهند موهای خود را بسیار کوتاه بپوشند بسیار مهم است. تکنیک FUE اغلب زمانی کافی است که پزشکان تنها به تعداد کمی از موهای اهداکننده با کمتر از 500 تا 1000 گروه ریشه مو نیاز دارند. با موهای بسیار مجعد و وز، اغلب از نظر فنی بسیار پیچیده است.

مراحل کاشت مو به روش FUE

  • پس از سه تا چهار ماه، موهای کاشته شده دوباره شروع به رشد می کنند.
  • قبل از عمل، ریزش مو باید تا حد زیادی متوقف شده باشد.
  • پزشک بارها و بارها با مته توخالی به دقت به پوست نفوذ می کند.
  • این کار گروه های ریشه مو را شل می کند.
  • ریشه مو با موچین بازیابی می شود.
  • سپس ریشه های مو در یک محلول مغذی سرد نگهداری می شود.
  • پزشک از مته توخالی برای ایجاد سوراخ هایی در پوست در ناحیه مورد نظر استفاده می کند.
  • سپس ریشه مو را با موچین وارد می کند.
  • پس از سه تا چهار ماه، موهای کاشته شده دوباره شروع به رشد می کنند.
  • قبل از عمل، ریزش مو باید تا حد زیادی متوقف شده باشد.

پزشکان چگونه ریشه مو را وارد می کنند؟

گروه‌های ریشه موی به ‌دست ‌آمده تا مرحله بعد در محلول غذایی خنک نگهداری می‌شوند. آنها اکنون باید جای جدید خود را در منافذ ریز پوست پیدا کنند. پزشکان این سوراخ ها را یا با مته میکرو (تکنیک سوراخ) یا با چاقوی کوچک (تکنیک شکاف) ایجاد می کنند. بنابراین آنها تراکم و جهت بعدی رشد مو را تعیین می کنند. آنها به یک به اصطلاح "توزیع تصادفی" دهانه ها توجه می کنند.

 این بدان معناست که پزشکان فقط موهای پیوند شده را در کنار یکدیگر قرار نمی دهند زیرا می تواند جلوه گردنبند مروارید ایجاد کند. بلکه موها را به طور نامنظم به جلو و عقب می کارند و در نتیجه «بی نظمی» ایجاد می کنند. این تنها راهی است که آنها می توانند از توزیع طبیعی مو تقلید کنند. یک تیم جراحی تمرین شده می تواند 1000 تا 1500 گروه ریشه مو را در یک جلسه پیوند بزند. یک جلسه معمولا بین سه تا شش ساعت طول می کشد.

عوارض چقدر شایع است؟

کاشت مو یک روش با عوارض کم در نظر گرفته می شود. پس از عمل، بیماران به طور موقت متوجه قرمزی، تورم و اختلالات حسی در ناحیه موهای کاشته شده می شوند. پوسته های کوچک پس از 10 تا 14 روز با شستن منظم موهای خود با یک شامپوی ملایم با pH خنثی از بین می روند، اما شما مجاز به شستشوی مجدد موهای خود از 48 ساعت پس از عمل هستید. پزشکان توصیه می کنند تا دو هفته اول پس از کاشت مو از فعالیت شدید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

منبع : biotinclinic.ir/hair-transplantatio