هارد اکسترنال یکی از بهترین دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات است، زیرا فضای ذخیره سازی بزرگی را در اختیار رایانه‌‌ها قرار‌‌ می‌دهد و برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و به اشتراک گذاری فایل بسیار راحت است. با این حال، خرابی هارد اکسترنال یک وضعیت رایج است که نیاز به بازیابی اطلاعات هارد و ریکاوری هارد می‌شود و کاربران زیادی هر روز با آن مواجه‌‌ می‌شوند.که در این صورت منجر به تعمیر هارد اکسترنال خود می‌شویم. هنگامی که هارد اکسترنال خراب‌‌ می‌شود درایوهای خارجی خراب‌‌ می‌شوند، درایو غیر قابل دسترس‌‌ می‌شود و اطلاعات شما به خطر‌‌ می‌افتد و غیرقابل خواندن‌‌ می‌شود، خواهید دید که فایل‌ها، عکس‌ها، آهنگ ها، ویدئوها و غیره روی آن نیز از بین‌‌ می‌روند.

 برای دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌های مهم موجود در درایوهای خارجی خراب، باید آن را برطرف کنید.

اکثر کاربران هارد اکسترنال با مشکلاتی مانند "هارد اکسترنال خراب شده و اطلاعات دیگر قابل دسترسی نیست" مواجه‌‌ می‌شوند. یک درایو خارجی ممکن است توسط عوامل مختلف آسیب ببیند یا خراب شود.

دلیل اصلی خرابی درایو خارجی‌‌ می‌تواند خطاهای سیستم فایل باشد. این‌‌ می‌تواند ناشی از بخش‌های بد، خاموش شدن ناگهانی سیستم (خراش)، مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری و گاهی اوقات آسیب فیزیکی باشد. هر گونه آسیبی که به سیستم فایل وارد‌‌ می‌شود باعث‌‌ می‌شود هارد دیسک RAW و داده‌‌ها غیرقابل دسترسی باشد.

 

 

 

 

دلایل خرابی هارد اکسترنال

قبل از اینکه یک هارد اکسترنال را تعمیر کنید یا فایل‌‌ها را از آن بازیابی کنید، باید بدانید که چه چیزی باعث خراب شدن هارد دیسک‌‌ می‌شود. هر لحظه ممکن است خرابی هارد دیسک را تجربه کنید. در حالی که این دلایل ممکن است متفاوت باشند،‌‌ می‌توانند باعث از دست دادن دائمی داده‌‌ها شوند. بنابراین، برای تعیین بهترین روش برای بازیابی هارد اکسترنال خراب، باید دلایل رایج خرابی هارد دیسک را شناسایی کنید.

  •  خرابی نرم افزار - یک هارد دیسک سالم و با عملکرد خوب ممکن است به دلیل اشکالات نرم افزار خراب شود. در برخی موارد، این اشکالات ممکن است به چند فایل خراب محدود شوند. با این حال، اگر کل سیستم فایل در هارد دیسک خارجی شما خراب شود، ممکن است در یک وضعیت بد قرار بگیرید و این‌‌ می‌تواند منجر به از دست رفتن دائمی اطلاعات شود.

  • ?️ Bad Sector‌‌ها یا بلاک‌‌ها – گاهی اوقات، درایو شما تعدادی بدسکتور را در درایو شما گزارش‌‌ می‌دهد. اینها قسمت هایی روی یک هارد دیسک خارجی هستند که به دلیل استفاده طولانی مدت غیرقابل استفاده‌‌ می‌شوند و‌‌ می‌توانند درایو را ناخوانا کنند. بدسکتورها یا بلوک‌ها همچنین به عنوان هشداری عمل می‌کنند که ممکن است نیاز باشد فوراً درایو خود را جایگزین یا فرمت کنید.

  • ? مشکلات خواندن/نوشتن - یک هارد دیسک سنتی با استفاده از مکانیزم دیسک چرخان برای نوشتن داده‌‌ها در درایو کار‌‌ می‌کند. این مکانیسم متکی بر صفحات چرخان است که به یک بازو متصل شده اند که عمل خواندن/نوشتن را تسهیل‌‌ می‌کند. فرسودگی معمول یا چیزی که این فرآیند را مختل‌‌ می‌کند‌‌ می‌تواند منجر به مشکلات خواندن/نوشتن شود و حتی باعث خراب شدن هارد دیسک شود.

  • حملات ویروس – هارد دیسک‌های خارجی اغلب توسط بدافزار آلوده‌‌ می‌شوند. اگر هارد اکسترنال تحت تأثیر بدافزارها، ویروس‌‌ها قرار گیرد، سیستم عامل آسیب‌‌ می‌بیند و خطاهای قالب بندی رخ‌‌ می‌دهد.

برخی از آلودگی‌های ویروس یا بدافزار از منابع ناشناخته به گونه ای برنامه ریزی شده اند که سیستم‌های فایل را خراب کرده و باعث از دست رفتن شدید داده‌‌ها شوند نرم افزار آنتی ویروس قابل اعتماد باید به جلوگیری از چنین حمله ای کمک کند و احتیاط را حفظ کند.

  • استفاده نامناسب از درایو - هر فناوری، در صورت استفاده نادرست، مستعد آسیب خواهد بود. اگر هارد دیسک به درستی خارج نشود یا شرایط عملکرد مناسبی نداشته باشد - به عنوان مثال، گرمای بیش از حد یا وقفه‌های غیرمنتظره در منبع تغذیه - طول عمر هارد دیسک‌‌ می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد و مستعد خرابی شود.

  • ? خطاهای میان‌افزار یا ساخت - گاهی اوقات، حتی اگر کاربر همه کارها را به درستی انجام دهد، برخی از هارد دیسک‌ها ممکن است دارای نقص‌های ساخت یا سیستم‌افزار باشند که باعث خراب شدن آنها می‌شود. سازندگان اغلب به‌روزرسانی‌های میان‌افزار را به صورت آنلاین برای حل چنین مشکلاتی منتشر می‌کنند.

  • ممکن است در معرض دمای شدید قرار گیرد.

  • به عنوان بخشی از یک کامپیوتر یا لپ تاپ، هنگام شکستن یا انداختن چنین دستگاهی مطمئناً آسیب‌‌ می‌بیند.

  • اتصال ممکن است نامناسب باشد که در آن هارد دیسک خارجی محتویات خود را نشان ندهد که هنگام اتصال به دستگاه دیگری قابل دسترسی نیست.

  • هد خواندن/نوشتن دستگاه وظیفه خواندن داده‌‌ها و همچنین داده‌های نوشته شده روی هارد دیسک را بر عهده دارد. این قسمت اغلب به راحتی آسیب‌‌ می‌بیند.

  • سیستم فایل ممکن است خراب باشد. به عنوان مثال، انواع فایل‌های FAT یا NTFS ممکن است در درایو خراب شده باشند.

  • یک کیس یا کابل برق آسیب دیده نیز‌‌ می‌تواند دلیلی باشد که هارد اکسترنال خوانا نمی شود.

یک هارد دیسک اکسترنال خراب را‌‌ می‌توان با قالب بندی تعمیر و بازیابی کرد، اما از دست دادن اطلاعات همیشه رخ‌‌ می‌دهد.

هنگامی که تعمیرات نرم افزار با شکست مواجه می شود:

بسته به شدت مشکل هارد، این امکان وجود دارد که تعمیرات نرم افزاری جواب ندهد. این ممکن است به دلیل یک مشکل فیزیکی در برد کنترل، برد مداری که عملکرد صحیح دستگاه ذخیره سازی را تضمین می‌کند، یا سر درایو باشد. اگر در زمینه الکترونیک پیشرفته اطلاعات ندارید، بهتر است تعمیر این قطعات را به یک متخصص بسپارید . این همان علت مشکلات فیزیکی جدی است، مانند ترک خوردن صفحه یا مشکل خواندن. متخصصین در لابراتور هارد ایران آماده مشاوره و راهنمایی و تعمیر انواع هارد به بهترین شکل ممکن می باشد می توانید با اسن شماره ها تماس بگیرید:

02188228343 02188228344 02188228345

 

 

چگونه از هارد اکسترنال خود محافظت کنیم

در حالی که همیشه‌‌ می‌توانید از چندین تکنیک بازیابی اطلاعات موجود برای بازیابی اطلاعات از دست رفته استفاده کنید، راه هایی برای جلوگیری از خراب شدن هارد اکسترنال به طور کلی وجود دارد. پیروی از برخی بهترین روش‌‌ها‌‌ می‌تواند به محافظت از هارد اکسترنال شما در برابر خرابی و اطمینان از ایمن بودن اطلاعات شما کمک کند آن‌‌ها هستند:

  • درایوها را به درستی بیرون بیاورید - جدا کردن هارد دیسک خارجی بدون بیرون کشیدن ایمن‌‌ می‌تواند عملیات نوشتن را مختل کند و حتی کل درایو شما خراب شود. برای جلوگیری از این امر، قبل از جدا کردن هارد اکسترنال، آن را به درستی جدا کنید.

  • نظارت بر سلامت درایو خود – Disk Drill دارای ویژگی SMART Disk Monitoring است که به شما امکان‌‌ می‌دهد سلامت درایو خود را به طور فعال نظارت کنید و به شما در مورد مشکلات عملکرد آن هشدار‌‌ می‌دهد تا بتوانید هر مشکلی را زودتر تعمیر کنید.

  • درایو را بیش از حد بارگذاری نکنید - بارگذاری بیش از حد هارد دیسک‌‌ می‌تواند با ایجاد فرسودگی و پارگی غیر ضروری طول عمر آن را کاهش دهد و حتی در صورت کاهش سرعت درایو یا از کار افتادن درایو، شما را در معرض خطر از دست دادن کامل اطلاعات قرار دهد. بنابراین، بهتر است از سرویس‌های ابری به عنوان پشتیبان اضافی استفاده کنید و از بارگذاری بیش از حد یک هارد دیسک خارجی با تمام داده‌های خود جلوگیری کنید.

  • منبع تغذیه ناکافی – افزایش ناگهانی برق یا قطع برق‌‌ می‌تواند آسیب قابل توجهی به هارد اکسترنال شما وارد کند. هنگام وصل کردن هارد اکسترنال خود همیشه از یک پریز با محافظ برق استفاده کنید تا از خراب شدن درایو جلوگیری کنید.

  • از نرم افزار آنتی ویروس استفاده کنید - از نرم افزار آنتی ویروس قابل اعتماد برای محافظت از داده‌های خود در برابر ویروس‌‌ها و بدافزارهایی که باعث خرابی داده‌‌ها‌‌ می‌شوند استفاده کنید. می‌توانید از راه‌حل‌های نرم‌افزاری پولی یا جایگزین‌های رایگانی که با Windows Security ساخته شده‌اند، استفاده کنید.

 

 

نتیجه گیری

در حالی که هارد دیسک‌های اکسترنال یکی از بهترین راه حل‌های ذخیره سازی هستند، ممکن است در معرض از دست دادن اطلاعات غیرمنتظره و خرابی باشند. این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد دلایل خرابی هارد دیسک‌های اکسترنال و چگونگی محافظت از هارد اکسترنال به شما ارائه‌‌ می‌دهد.

اکثر این روش‌ها ارزان و کارآمد هستند، به شرطی که پشتیبان‌گیری مناسبی از داده‌ها روی هارد دیسک‌های خارجی خود ایجاد کرده باشید برای تعمیر هارد اکسترنال خود و بازیابی اطلاعات خود بهتر یا اطلاعات کاملی داشته باشید یا اینکه از متخصصان تعمیر هارد کمک بگیرید چون ممکن است در این شرایط با یک اشتباه اطلاعات خود را به طور کامل از دست بدهید پیشنهاد ما به شما مرکز تعمیرات و بازیابی هارد "لابراتور هارد ایران"‌‌ می‌باشد برای دریافت اطلاعات و مشاوره با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

02188228343  02188228344  02188228345