دو خودروساز بزرگ کشور در حالی روز گذشته به صورت همزمان از قیمت های جدید خود رونمایی کردند که شاهد خداحافظی آنها با محصولات زیر ۱۰۰ میلیون تومانی هستیم. این تغییر کانال قیمت خودرو از مسیر رشد ۱۸ درصدی قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز به دست آمده است.

آبی های جاده مخصوص برای ۱۸ محصول خود قیمت جدید اعلام کردند این در حالیست که دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا قیمت ۹ محصول خود را بروز رسانی کرد. تغییر کانال قیمتی محصولات تولیدی شرکت های خودروساز به آن معناست که مسیر نقدینگی به شرکت های خودروساز عریض تر می شود.

البته در کنار تغییر بازه قیمتی خودروسازان انتشار لیست های قیمتی جدید محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور حاوی نکات دیگری نیز هست.

نکته اول اینکه به رغم رشد ۱۸ درصدی قیمت قریب به اتفاق محصولات اما دو خودروی دنا پلاس با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک و پژو ۲۰۷ با فرمان برقی و سقف شیشه ای (پانوراما) کمتر از ۱۸ درصد رشد قیمت را به نام خود ثبت کردند. دنا اتومات تنها رشد یک درصدی را تجربه کرد و دیگر محصول یاد شده یعنی پژو ۲۰۷ با فرمان برقی و سقف شیشه ای (پانوراما) نیز حدود ۸ درصد رشد قیمت را در مبدا به خود دید. بررسی لیست قیمتی محصولات تولیدی سایپا نشان از آن دارد که تمام محصولات حاضر در لیست یاد شده به صورت دسته جمعی  رشد ۱۸ درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند.

نکته دیگر اینکه شاهین در میان ۹ محصول خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص جای دارد و قیمت این محصول نوبرانه رشد ۱۸ درصدی به خود دیده است اما در لیست جدید قیمتی محصولات ایران خودرو خبری از اعلام قیمت های جدید برای تارا نیست و این خودرو جایی در لیست ۱۸ نفره این خودروساز در ارتباط با قیمت های جدید برای خود دست و پا نکرده است.

قیمت-های-جدید-سایپا

نکته سوم هم مربوط به غایبین لیست جدید قیمتی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور می شود. در میان محصولات ایران خودرو علاوه بر تارا شاهد غیبت یک محصول پرتیراژ نیز هستیم. آبی های جاده مخصوص تصمیم گرفتند برای پژو ۴۰۵ مدل SLX با موتور بنزینی قیمتی اعلام نکنند. مشخص نیست این مساله را به معنای توقف تولید این محصول باید در نظر گرفت یا تنها در آذرماه خبری از عرضه این مدل بروز رسانی شده پژو ۴۰۵ نیست. حال به سراغ غایبین لیست قیمتی سایپا می رویم. در میان محصولات تولیدی سایپا در لیست یاد شده سه خودروی تیبا صندوقدار پلاس، تیبا ۲ پلاس و کوییک R دیده نمی شوند.

نکته آخر نیز اینکه پراید ۱۵۱ (وانت پراید)  تنها محصول سبک تجاری است که برای آن قیمت جدید اعلام شده است  و همچنان خبری از وانت جدید ایران خودرو یعنی آریسان ۲ نیست.

منبع: اکویران