حساسیت های خاص پوست در برخی افراد می تواند مشکلات جدی را در پی داشته باشد.در این مقاله با چند نوع از این حساسیت ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

پوست های حساس

افرادی که توسط آلوداینیا تحت تاثیر قرار گرفته اند اغلب از درد یا حساسیت حتی نسبت به محرک های غیر دردناک مثلا یک لمس ساده، شکایت دارند. در این مقاله به این نوع حساسیت و عواملی که سبب ایجاد آن می شوند می پردازیم.

بزرگترین عضو بدن یعنی پوست بخشی از دستگاه پوششی بدن انسان را تشکیل می دهد. این عضو بدن شامل مو ، ناخن وغدد برون ریز می شود. پوست از بدن در مقابل بسیاری از آسیب ها محافظت می نماید هرچند به علت تروما و قرار گرفتن در معرض مواد محرک موجود در محیط امکان آسیب رسیدن به آن وجود دارد. در مدت زمان طولانی استفاده از برخی محصولات آرایشی خاص و قرار گرفتن در معرض برخی از محصولات نظیر مواد شوینده و مواد شیمیایی می تواند عوارض جانبی بر روی پوست ایجاد نماید. شرایط متفاوت بسیاری وجود دارند که می توانند پوست را تحت تاثیر قرار دهند همچنین اغلبا مشکلات پوستی با تغییر رنگ و بافت پوست نمایان می شوند. بعلاوه پوست فرد مبتلا ممکن است دچارجوش، تاول ، لکه و برآمدگی شده باشد. از علائم دیگر می توان به احساس درد درحین لمس قسمت آسیب دیده پوست اشاره کرد.

حساس شدن پوست در حین لمس

افراد مبتلا به آلوداینیای لمسی/ مکانیکی اغلب از احساس درد در حین لمس پوستشان شکایت می کنند. این بیماری توسط درد ناشی از یک محرک است که معمولا باعث تحریک و یا درد نمی شود. که آن را به آلوداینیای لمسی یا مکانیکی ( درد با لمس ایجاد می شود.) ، آلوداینیای مکانیکی ثابت ( درد با یک لمس یا فشار آرام ایجاد می شود.) ، آلوداینیای دینامیکی مکانیکی ( با لیف زدن پوست درد ایجاد می شود.) ، آلوداینیای حرارتی ( درد با محرک های سرد و گرم احساس می شود.) در این میان به ذکر مواردی می پردازیم که حساسیت پوست را در حین لمس افزایش می دهند.

ـ نوروپاتی

این واژه به آسیب های عصبی اشاره دارد که سبب افزایش حساسیت پوست می شود. همچنین واژه نوروپاتی محیطی به آسیب عصب های محیطی می پردازد. زمانیکه عصب های حسی آسیب دیده اند آن می تواند منجر به احساس سوزن سوزن شدن ، سوزش یا درد شدید در اندام ، بی حسی ، کاهش توانایی احساس درد و یا تغییردر درجه حرارت شود. این می تواند منجر به یک عارضه دیابت شود که بعلت افزایش قند خون ایجاد می شود. زخم و یا کمبود ویتامین B نیز می تواند منجر به آسیب عصبی شود که به نوبه خود می تواند احساس درد و یا سوزن سوزن شدن در پوست را ایجاد نماید.

ـ میگرن

میگرن یک سردرد عروقی است که بعنوان درد ضربانی در یک طرف سر شناخته می شود. این درد حساسیت به نور را افزایش می دهد. همچنین می تواند سبب آلودینیا شود. افرادی که از میگرن رنج می برند اغلبا از درد در حین شانه زدن مو و مالیدن نرم کننده ( روغن ) شکایت می کنند. بعلاوه پوست کف سر، گردن و صورت نیز تحت تاثیر این درد قرار می گیرند.

ـ زونا

ویروس آبله مرغان یا زونا پاتوژنی برای آبله مرغان است. هنگامی که فرد در معرض این ویروس قرار می گیرد، ویروس به بدن وارد می شود و در بافت های عصبی در نزدیکی مغز و طناب نخاعی قرار میگیرد و با استرس دوباره فعال می شود. افراد با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به زونا هستند. هنگامیکه که این ویروس دوباره فعال می شود از طریق مسیرهای عصبی به سطح پوست می آید و این امر سبب افزایش علائمی نظیر درد ، احساس سوزش ، بی حسی ، افزایش حساسیت پوست و گسترش جوش در یک طرف از بدن می شود. پس از آن تاول هایی پر از مایع شکل می گیرند که شکافته و پوسته پوسته می شوند. در برخی از موارد پوست حساس است و لمس سبب احساس درد می شود و بعد از مدتی تاول ها از بین می روند. این وضعیت را درد عصبی بعد از هرپس می نامند.

ـ فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری است که با توسعه نقاط حساس به فشار نمایان می شود. نقاط حساس به لمس،مناطق حساس زیر پوست اطراف مفاصل در گردن ، شانه ها ، پشت ، باسن ، بازوها و ساق پاها بشمار می آید. این مناطق حساس زمانیکه با انگشت به آنها فشار می آید آسیب می بینند و علت دقیق این امر مشخص نیست. این توسط درد مزمن بدن ، خستگی عضلانی ، درد عضلانی ، اختلال خواب و آلوداینیا مشخص می شود.

ـ بیماری دمیلینه ( برداشتن میلین )

این یک بیماری است که در آن جلد میلین که سلول های عصبی را پوشش می دهد آسیب می بیند در نتیجه علائمی همانند پارستزی ( احساس غیر طبیعی پوست ) ، بی حسی ( از دست دادن حس ) ، دایسستژیا ( تحریف حس لامسه ) ، درد عصب سه قلو ، آلوداینیا ، هایپرپاتیا ( سطح اغراق آمیز از درد برانگیخته شده توسط محرک های درد ) را به همراه خواهد داشت.

ـ حس لامسه تدافعی

لامسه تدافعی یک اختلال پردازش حسی است که نتیجه افزایش حساسیت به احساسات مربوط به لمس پوست ، دما و درد می باشد. این یک اختلال عصبی است که در آن اعصاب حسی مغز سیگنال های نادرست را دریافت و یا می فرستند که باعث ایجاد حسی خاص در پوست می شود.

بنابراین ، دلایل گسترده ای وجود دارند که باعث حساس شدن پوست می شوند. به همین دلایل افرادی که درد و یا حساس شدن پوست را تجربه می نمایند باید از کمک های پزشکی مناسب استفاده نمایند.