پف صورت ، که نام پزشکی آن آماس یا ورم صورت است ، در اثر مصرف ناکافی آب ، مصرف بیش از حد الکل ، استرس و نمک زیاد در رژیم غذایی به وجود می آید . علاوه بر این ، واکنش به برخی از داروها ،مثل آسپرین و اضافه وزن به طور کلی می تواند باعث پف صورت شود. گردش خون ضعیف ، پف صورت را تجدید و چهره را پژمرده می کند. بیماری هایی نظیر ورم سینوس ، ورم چرکی دندان ، اختلال درکار تیروئید ، بیماری های کلیوی و بارداری نیز می توانند باعث پف صورت شوند. پف صورت ، که در اثر حساسیت و آلرژی بوجود آمده ، را نباید نادیده گرفت. علاوه بر این ، اگر بیماریهایی که از آنها نام بردیم باعث پف صورت شده باشند ، با درمان بیماری ، باید ورم نیز از بین برود.

چگونه پف صورت را از بین ببریم

یخ

دو یا سه تکه یخ را در آب انداخته و سپس یک تکه پارچه را در آن فرو ببرید. پارچه را برای چند دقیقه روی صورت پف کرده قرار دهید. افرادی که صورت آنها زیاد دچار این نوع ورم می شود ، خصوصا بعد از خواب . بهتر است صبح به محض بیدار شدن صورت خود را با آب سرد شست و شو دهند.

ماساژ

صورت خود را با یک مرطوب کننده مثل روغن زیتون ویا هر روغن ماساژ دیگری چرب کنید. صورت خود را به آرامی با انگشتها ماساژ دهید. ماساژ را از پیشانی شروع کرده و به سمت پاین صورت ، از زیر چشم ها ،چانه ، خطوط فک و گردن ادامه دهید. ماساژ را بیست تا بیست و پنج بار تکرار کنید. این ماساژ ، در اثر هل دادن آب آضافی در سلول های پوست به غدد لنفاوی گردن و بالای سینه ، پف صورت را از بین می برد.

ضربات آهسته به صورت

انگشت وسط خود را روی عمیق ترین قسمت چانه ، فضای بین استخوان چانه و فک ، فشار دهید. این ناحیه را برای مدت سی ثانیه ماساژ دهید. این ماساژ را چند بار در روز تکرار کنید.

خیار و آبلیمو

شش تا هشت قطعه خیار بردارید، خیار ها را در آبلیمو ( برای پوست چرب ) و یا در شیر (برای پوست خشک ) قرار دهید و برای مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. این قطعه ها را به مدت پانزده تا بیست دقیقه روی صورت رها کرده و بعد با آب سرد ، پوست صورت را شست و شو دهید. این کاراز قرمزی و پف صورت کاسته و می توانید از قطعه های خیار هر روز روی پوست خود استفاده کنید. از خیار گاهی برای از بین بردن پف و سیاهی زیر چشم نیز استفاده می کنند.

قهوه آسیاب شده

دو قاشق سوپ خوری قهوه ی آسیاب شده را با دو قاشق سوپ خوری پودر کاکائو ، یک قاشق سوپ خوری عسل و سه قاشق سوپ خوری شیر و یا ماست ساده ترکیب کنید. این ترکیب را روی صورت خود مالیده و بعد از گذشت پانزده تا بیست دقیقه پوست را پاک کرده و با آب شست و شو دهید. ماسک قهوه در کم کردن پف صورت موثر بوده و همچنین خواص ضد سالخوردگی برای پوست دارد. اگر پودر کاکائو در دسترس ندارید فقط قهوه و عسل را با یکدیگر ترکیب نمایید. از این ماسک زیاد استفاده نکنید. یک یا دو بار در هفته کافی به نظر می رسد.

تی بگ چای سبز

یک عدد تی بگ چای سبز را برای مدت سه تا چهار دقیقه در آب جوش قرار دهید ، بعد تی بگ را از آب خارج کرده و اجازه دهید خنک شود. تی بگ خنک شده را برای مدت بیست دقیقه روی ناحیه ای از صورتتان که پف کرده بگذارید و بعد با آب ولرم شست و شو دهید. این راه کار بی نظری برای انواع مختلف پوست به شمار می رود.

سفیده ی تخم مرغ

سفیده ی دو عدد تخم مرغ را با یکدیگر ترکیب و سپس آن را برای مدت چند دقیقه رها کنید. این ترکیب را روی پوست صورت پخش کرده و برای مدت بیست دقیقه به آن استراحت دهید. حال صورت خود را با آب سرد بشویید و از پاک کننده همیشگی خود استفاده کنید. علاوه بر کاهش ورم و قرمزی پوست ، این ترکیب چربی اضافه پوست ، که منجر به بروز جوش می شود ، را از بین می برد.