درمان خشکی و شوره سر شوره سر ( ریزش بیش از حد سلول های مرده پوست کف سر ) هم در کودکان و هم در بزرگسالان بسیار شایع است ، اما اصلا نرمال نیست . مطالعات نشان می دهند شوره ی سر در اثر انباشته شدن سلول های مرده بوجود می آید و عواملی مثل سرمای شدید زمستان ، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن ، فقر ویتامین و مواد معدنی ، مواد شیمیایی موجود در شامپوها و غیره آن را بوجود می آورند . مخمر مالاسزیا روی پوست سر بسیاری از بزرگسالان زندگی می کند ، اما میزان بیش از حد آن موجب رشد بیشتر سلول ها و در نتیجه مرگ سلولی بیشتر و ریزش آنها خواهد شد .

مناسب ترین درمان های درماتیت شوره ای در ناحیه ی سر شامل این موارد می شوند :

استفاده ی ترکیبی از روغن های گیاهی آبرسان مثل روغن نارگیل . تهیه یک ماسک و یا شامپوی مناسب برای پوست خشک و مناسب برای پوشاندن نواحی آسیب دیده عدم استفاده ی مداوم از شامپو و البته اطمینان از تمیزی پوست کف سر . شاید موهای سالم تری داشته باشید اگر تنها دو یا سه بار در هفته آنها را با شامپو شست و شو دهید . اما این کار موجب انباشته شدن بیشتر چربی در این ناحیه و ماندگاری طولانی مدت آن خواهد شد . مصرف هرچه بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مثل انواع توت و سبزیجات برگی سبز . استفاده از یک دستگاه بخور ، اگر محیط خانه بسیار خشک است .( شوره ی سر معمولا با سرما و خشکی هوا تشدید می شود . ) استفاده از مکمل هایی مثل ویتامین D برای پیشگیری از کمبود مواد مغذی در بدن .

بهبود عملکرد سیستم ایمنی همانطور که در مقاله ی قبل گفته شد ، عدم عملکرد مناسب سیستم ایمنی و میزان بالای التهاب ( معمولا در ترکیب با عدم تعادل در تولید هورمون ها ) ریشه ی اصلی بسیاری از بیماری های پوستی هستند . اختلالات پوستی معمولا در اثر استرس مزمن ، افسردگی ، اضطراب و خستگی شدید نیز بوجود می آیند و یا حداقل بدتر می شوند . برای بهبود عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن خود ، این نکات را رعایت نمایید :

حتما هفت تا هشت ساعت در شبانه روز بخوابید . برای کنترل استرس به طور منظم ورزش کنید . از مصرف مکمل هایی مثل امگا3 و پروبیوتیک ها غافل نشوید . حداقل بخشی از وقت خود را در طبیعت ، زیر نور آفتاب ، سپری کنید . داشتن سرگرمی ها و روابط سالم دوستی و خانوادگی را جدی بگیرید . از روش های طبیعی کاهش استرس ، مثل مدیتیشن ، یوگا ، دعا ، کتاب خواندن و کمک های مردمی داوطلبانه استفاده کنید . برای کنترل سطح تولید کورتیزول یا همان هورمون استرس ، گیاهان آداپتوژن را امتحان کنید . مواد غذایی ضد التهاب مثل سیر ، سرکه سیب ، موز ، آووکاد ، بذر کتان ، زنجبیل و ناگیل بخورید .

مصرف مواد غذایی التهاب آور و حساسیت زا را کاهش دهید اگر می خواهید سطح التهاب را در بدن خود پایین نگه دارید ، باید مصرف مواد غذایی فرآوری شده را به حداقل برسانید و از غذاهای کامل استفاده نمایید. مواد غذایی فرآوری و بسته بندی شده مثل نوشیدنی های حاوی قند و شیرین کننده های مصنوعی ، روغن هایی مثل ذرت ، سویا ، کانولا ، آفتابگردان و گلرنگ ، مواد سرخ شده با چربی ترانس بالا و اگر حساسیت دارید ، دانه های اصلاح شده ، بادام زمینی و محصولات لبنی ، بیماری های خودایمنی و آلرژی به مواد غذایی را بدتر خواهند کرد .

آب کافی بنوشید با نوشیدن آب کافی در طول روز ، رطوبت مورد نیاز پوست خود را تامین کنید . از مصرف مواد غذایی با نمک زیاد ، کافئین و یا نوشیدنی های با قند بالا ، که خشکی پوست را افزایش می دهند نیز بپرهیزید . به جای این نوشیدنی ها ، آب نارگیل ، چای سبز و آب میوه های خانگی را ، برای افزایش رطوبت بدن مصرف کنید .

استفاده از روغن نارگیل و دیگر روغن های شفابخش روغن نارگیل اصل ، به دلیل وجود اسید چرب های زنجیره متوسط ، یکی از بهترین مواد ضد ویروس ، ضد میکروب و ضد قارچ محسوب می شود . استفاده از روغن نارگیل به صورت موضعی مخمر های اضافی ، میکروب ها و قارچ هایی که موجب قرمزی و اختلال پوستی شده اند و چربی و خشکی اضافی را از بین می برد . برای نتیجه گیری بهتر ، از ترکیب روغن نارگیل با روغن هایی مثل رزماری ، علف لیمو ، اسطوخودوس و درخت چای استفاده کنید .

برای تهیه ی یک داروی خانگی مناسب برای کاهش خارش و التهاب پوست ، هشت قطره روغن چوب سدر ، هشت قطره روغن رزماری ، شش قطره روغن درخت چای ، یک قاشق چایخوری عسل خام و چهار اونس روغن نارگیل ( یا روغن زیتون و یا روغن بادام ) را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را روی ناحیه ی آسیب دیده ی پوست ماساژ دهید . اجازه دهید ترکیب 15 تا 20 دقیقه روی پوست سر و یا صورت باقی بماند ، سپس آن را به آرامی با آب شست و شو دهید . این روغن ها التهاب را کاهش می دهند و عفونت را نیز از بین می برند .

از محصولات زیبایی حساسیت زا دوری کنید علایم درماتیت شوره ای با استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی سنگین به طور مداوم روی پوست بدتر خواهند شد . خاراندن ، ناخن کشیدن و تمیز کردن بیش از حد پوست هم مشکل را تشدید می کند .

از محصولات طبیعی و اورگانیک روی پوست خود استفاده نمایید و اگر شوره ی سر دارید ، از مصرف شامپوهای شیمیایی قوی پرهیز کنید . بیشتر محصولات آرایشی حاوی مواد شیمایی مثل پاربن هستند که موجب خشکی و حساسیت پوست می شوند . برای تمیز کردن پوست هم به جای محصولات شمیمیایی ، از ترکیباتی مثل سرکه سیب ، روغن درخت چای ، کره درخت روغن قلم و ژل آلوئه ورا استفاده کنید . برای پیشگیری از گسترش درماتیت هم از این محصولات دوری کنید :

پیچک سمی امریکایی صابون های معطر ، شوینده ها ، شامپوها ، عطر ها و لوسیون ها که ممکن است روی لباس و وسایل خانه مانده باشند . برخی از روغن های گیاهی که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید .