به هر فولیکول مو یک غده چربی متصل است. این غدد ماده ای روغنی به نام سبوم تولید می کنند که از غده چربی از میان فولیکول مو عبور می کند و به سطح پوست می رسد. در قاعده هر فولیکول مو اغلب یک باکتری به نام Propionibacterium acnes نیز حضور دارد. این باکتری در بعضی شرایط رشد می کند و تکثیر می شود ، مثلا در غلظت بسیار اندک اکسیژن یا در نبود اکسیژن ، این باکتری عامل اصلی یک نوع آکنه به نام آکنه التهابی است.

لایه بالایی یاخته های پوست که روی فولیکول مو را می پوشاند به طور عادی در فاصله زمانی هر یک تا دو ماه می میرد و می ریزد ؛ فراوانی مرگ این لایه برحسب محل فولیکول مو در بدن متفاوت است. اگر سوراخ فولیکول مو مسدود شود ، یا اگر یاخته های پوست پوشاننده خیلی سریع یا خیلی آهسته باززایی شوند و به درستی بالا نروند و از سوراخ فولیکول مو خارج نشوند ، مسئله آغاز می شود. حالا لایه بعدی یاخته های پوست که پشت آن ها هستند نمی توانند به جایی بروند. علاوه بر این ذخیره اکسیژن درون فولیکول مو قطع می شود و آنگاه P. acnes اجازه رشد و تکثیر می یابد.

روغنی که غدد چربی تولید می کنند و سبوم نام دارد ، همراه با پروتئینی که یاخته های پوست را می سازد غذای کاملی است که p . acnes با آن رشد می کند و تکثیر می شود و باکتری بیشتر تولید می کند. در این مرحله ، بدن تشخیص می دهد که چیزی نادرست است و سپاه خود را که از یاخته های سفید خون تشکیل شده است برای بررسی صحنه و در صورت لزوم حمله برای از بین بردن عفونت و پاک کردن محل از هر مهاجم بیگانه گسیل می کند. این فرایند پوست را سرخ ، ناهموار و اغلب دچار حس خارش و درد می کند.

اگر p . acnes فعال نشده باشد ، محتوای فولیکول مو انباشته و در پشت سوراخ مسدود شده برجسته می شود و روی سطح پوست حالتی ناصاف ایجاد می کند. اگر منفذ مسدود بماند رنگ پوست سطح سفید و اگر محتویات سرانجام به سطح بیاید و با اکسیژن واکنش کند رنگ آن سیاه است. این ضایعات به ترتیب سفیدسر و سیاه سر نامیده می شوند. این دانه ها بیشتر روی صورت و پشت پدیدار می شوند و به نظر می رسد روی بینی اکثر افراد ماندنی هستند.