آکنه چیست؟

نام کامل پزشکی آکنه یا جوش صورت آکنه وولگاریس است. وولگاریس واژه ای لاتین و به معنی شایع است که به خوبی یکی از بیماری های بسیار شناخته شده در سراسر جهان را توصیف می کند. نام های دیگری مانند غرور جوانی ، جوش غرور ، ضایعه ، دانه قرمز ، منفذ های بسته ، سیاه سر ، سفید سر و بثور پوستی نیز به آکنه داده شده است. اکثر افرادی که دچار آکنه هستند احساس می کنند در این رنج تنها هستند و آکنه هیچ کس به بدی آکنه آن ها نیست.

آکنه یک بیماری شایع و اغلب مزمن فولیکول ها (جوانه های مو) ، که زیر پوست قرار دارند ، و غدد مولد چربی است. آکنه معمولا روی صورت و به خصوص روی ناحیه ای که به ناحیه T معروف است و پیشانی ، بینی ، و چانه را در بر می گیرد ظاهر می شود. آکنه همچنین ممکن است روی سینه ، پشت بازوها و لمبرها پدیدار شود.

بعضی اندام های بدن (مانند لب ها) هرگز جوش نمی زنند چون غدد مولد چربی ندارند. در اینکه چه افرادی دچار آکنه می شوند ، در چه سنی دچار آکنه می شوند ، شدت آکنه آن ها چقدر است و اصولا از شر آکنه خلاص می شوند یا نه عوامل بسیاری موثرند. و خلاصه اینکه هر کسی ممکن است از تولد تا پیری دچار آکنه شود. آکنه یک ناراحتی پوستی است که در هر جنس ، نژاد و قومی رخ می دهد.

کسانی که در سال های نوجوانی دچار آکنه نشده اند ممکن است در دهه سی یا دهه چهل سالگی یک روز بیدار شوند و یکی دو یا تعداد زیادی جوش زده باشند. البته ، اکنه اکثرا دستاورد سال های نوجوانی است ، حتی اگر تا سال ها پس از نوجوانی ادامه یابد.

آکنه ممکن است یک تک جوش یا چندین ضایعه باشد. ممکن است سرخ ، یا سفید یا حتی سیاه باشد. ممکن است بخارد ، دردناک باشد ، یا فقط بد ریخت باشد. کسانی که پوست خشک یا چرب دارند هر دو ممکن است دچار آکنه شوند ، گرچه کسانی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد آکنه هستند. در آدم های مختلف ضایعه های متفاوت ایجاد می شود که از چند روز تا چند هفته یا چند ماه می پاید و گاهی سرخی یا جای آکنه (اسکار) برجا می گذارد.

آکنه در تمام انواع ، نخستین مرحله پیشرفت بیماری افزایش تولید چربی از غدد چربی و همراه با آن ریزش نامتناسب یاخته های پوست پوشاننده فولیکول های مو است. تراکم غدد چربی در پوست صورت ، سینه ، پشت و بازوها افزایش می یابد. این غدد چربی به صدها موی ریز متصل اند که از راه فولیکول ها ، که به زبان عامیانه منفذ نامیده می شوند ، از سطح پوست بیرون می آیند.

به هر فولیکول مو یک غده چربی متصل است. این غدد ماده ای روغنی به نام سبوم تولید می کنند که از غده چربی از میان فولیکول مو عبور می کند و به سطح پوست می رسد. در قاعده هر فولیکول مو اغلب یک باکتری به نام Propionibacterium acnes نیز حضور دارد. این باکتری در بعضی شرایط رشد می کند و تکثیر می شود ، مثلا در غلظت بسیار اندک اکسیژن یا در نبود اکسیژن ، این باکتری عامل اصلی یک نوع آکنه به نام آکنه التهابی است.

لایه بالایی بافته های پوست که روی فولیکول مو را می پوشاند به طور عادی در فاصله زمانی هر یک تا دو ماه می میرد و می ریزد ؛ فراوانی مرگ این لایه برحسب محل فولیکول مو در بدن متفاوت است. اگر سوراخ فولیکول مو مسدود شود ، یا اگر یاخته های پوست پوشاننده خیلی سریع یا خیلی آهسته باززایی شوند و به درستی بالا نروند و از سوراخ فولیکول مو خارج نشوند ، مسئله آغاز می شود. حالا لایه بعدی یاخته های پوست که پشت آن ها هستند نمی توانند به جایی بروند. علاوه بر این ذخیره اکسیژن درون فولیکول مو قطع می شود و آنگاه P. acnes اجازه رشد و تکثیر می یابد.

روغنی که غدد چربی تولید می کنند و سبوم نام دارد ، همراه با پروتئینی که یاخته های پوست را می سازد غذای کاملی است که p . acnes با آن رشد می کند و تکثیر می شود و باکتری بیشتر تولید می کند. در این مرحله ، بدن تشخیص می دهد که چیزی نادرست است و سپاه خود را که از یاخته های سفید خون تشکیل شده است برای بررسی صحنه و در صورت لزوم حمله برای از بین بردن عفونت و پاک کردن محل از هر مهاجم بیگانه گسیل می کند. این فرایند پوست را سرخ ، ناهموار و اغلب دچار حس خارش و درد می کند.

اگر p . acnes فعال نشده باشد ، محتوای فولیکول مو انباشته و در پشت سوراخ مسدود شده برجسته می شود و روی سطح پوست حالتی ناصاف ایجاد می کند. اگر منفذ مسدود بماند رنگ پوست سطح سفید و اگر محتویات سرانجام به سطح بیاید و با اکسیژن واکنش کند رنگ آن سیاه است. این ضایعات به ترتیب سفیدسر و سیاه سر نامیده می شوند. این دانه ها بیشتر روی صورت و پشت پدیدار می شوند و به نظر می رسد روی بینی اکثر افراد ماندنی هستند.

آکنه چیست؟