احساس خارش در بدن هدفمند است ، چون این احساس ما را وادار می کند تا گرد و غبار و میکروب ها را با خاراندن از پوست بزداییم.

امروزه در کشورهای صنعتی و توسعه یافته اشخاص به بهداشت فردی خود بسیار اهمیت می دهند ؛ به همین دلیل عوامل اولیه از قبیل میکروب و خاک دیگر به عنوان عامل بروز خارش نقشی ندارد. عفونت های پوستی هم می توانند سبب بروز احساس خارش شوند و بیمار را با خاراندن پوست ، انگل ها را از بدن دور می کند ، بدون اینکه نیاز به درمان بیشتری باشد.

اما در بیشتر ناراحتی هایی که با خارش همراه هستند، خاراندن چاره کار نیست ، بر عکس پوستی که خود به خود تحریک می شود با خاراندن آسیب بیشتری می بیند. بدین ترتیب در محل هایی که پوست بر اثر خاراندن زخم شده ، میکروب ها نفوذ می کنند و باعث می شوند که بیماری ها عفونی مانند عفونت پوستی یا التهاب حاد باکتریایی رخ دهد که به ناچار باید از آنتی بیوتیک برای معالجه آن استفاده کرد. نخستین اقدام برای برطرف کردن احساس خارش ، استفاده از پماد ها و رکم هایی است که مواد موثر در برطرف کردن خارش دارند. می توان برخی از این پماد ها را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه کرد. هم چنین کمپرس آب یخ یا آب و سرکه می تواند خارش را تسکین دهد.

چنان چه احساس خارش بیش از دو روز ادامه پیدا کند ، فرد باید به متخصص پوست مراجعه نماید. چون ممکن است به بیماری های پوستی مبتلا شده باشد. شایع ترین علت خارش ، اگزمای تماسی (مانند واکنش آلرژیک نسبت به فلزی خاص ، عطر و اسانس) ، التهاب پوشش عصبی (التهاب مزمن پوست که اغلب در کودکی به طور ناگهانی بروز می کند) و نیش حشرات است. بیماری های پوستی شدید دیگری نیز از قبیل اگزمای پوستی می تواند با خارش همراه شود.

ویژگی مشترک بیماری های پوستی این است که در محل خارش ، پوست به شکل محسوسی تغییر می کند. برای مثال روی پوست لکه ها قرمز ، خال و یا زگیل بروز می کند در این موارد تشخیص از راه مقایسه ، آسان است. اگر پزشک هیچ آثاری که با احساس خارش در ارتباط باشد روی پوست پیدا نکند ، کشف علت خارش دشوار می شود. در این وضعیت ممکن است ، علت خارش ابتلا به ناراحتی هایی از قبیل اختلالات سوخت و سازی مانند دیابت یا بیماری های کبدی باشد.

برای تسکین خارش ، متخصصان توصیه هایی را ارائه کرده اند . به گفته آن ها خارش مزمن به مداوای پزشکی نیاز دارد ، اما فرد مبتلا هم می تواند کارهایی انجام دهد تا ناراحتی اش کمی تسکین پیدا کند. از این رو توصیه می شود که خود را نخارانید. این جمله به حرف آسان است اما آیا به راستی می توان از عهده آن برآمد. از شیوه های آرامش بخش و تمدد اعصاب کمک بگیرید. به این ترتیب می آموید که به احساس خارش کمتر توجه کنید. پوستی را که می خارد بع مواد اضافی آلوده نکنید. برای مثال از لوازم آرایشی و زیبایی که روغن های فرار دارند ، استفاده نکنید . زیرا اغلب باعث بروز واکنش های حساسیت زا می شوند.

از چربی های لبنی استفاده نشود ؛ زیرا حاوی مواد افزودنی تحریک کننده پوست هستند. آخرین توصیه این است که پوست خود را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید. پوست بسیار خشک به آسانی دچار خارش می شود. برای شستن بدن نیز بهتر است از مواد شوینده بدون عطر یا از لوسیون ها و محلول های شوینده استفاده شود. هم چنین هر قدر زمان شست و شو کوتاه تر و آب ، خنک تر باشد ، بهتر است.