خطوط پوستی (اصطلاحا ترک پوست یا استریا): خطوط تقریبا فرو رفته پوستی است که بیشتر در نواحی تحت کشش به وجود می آید. این عارضه بسیار شایع است و در بسیاری از زنان در سنین جوانی و در دوران بارداری دیده می شود. با شروع بلوغ جنسی در بدن تحت تاثیر افزایش هورمون های جنسی تغییراتی به وجود می آید. علاوه بر این تغییرات، تغییرات دیگری نیز به وقوع می پیوندد که از این گروه می توان به ایجاد خطوط پوستی اشاره کرد. با شروع بلوغ ، جثه افراد به طور سریع رشد می کند و این رشد در دخترها بارزتر است. چون رشد، سریع است پوست توانایی وفق دادن خود با این تغییر جثه را ندارد و در نتیجه ، به علت شکستگی در فیبرهای الاستین که مسئول کشش پوست هستند ، پوست در نواحی تحت کشش دچار خطوطی می شود و معمولا به رنگ سفید براق در می آید.

برای پیشگیری می توان از آماده کردن پوست برای افزایش وسعت آن ، با چرب کردن و ماساژ دادن مکرر سود جست. البته در مواردی می توان از ویتامین E و کرم های موضعی آمونیوم لاکتات با درصد های متفاوت و ترتینوئن برای پیشگیری استفاده کرد که باید تحت نظر پزشک تجویز شود و نیاز به پیگیری و مراقبت پزشک مربوطه دارد.

در ابتدا این خطوط ، برجسته و تحریک پذیر هستند و به مرور زمان صاف می شوند و رنگ آن از قرمز به ارغوانی تغییر یافته و در نهایت سفید یا نقره ای می شوند. این خطوط بیشتر در نواحی شکم ، پستان (بعد از شیردهی) ، باسن و ران ها پدید می آیند. چه افرادی بیشتر مستعد این عارضه هستند؟

افراد با استعداد چاقی

افراد با رشد جسمی سریع به ویژه در بلوغ

افراد با بیمای غدد درون ریز مانند: سندروم کوشینگ (پر کاری غده فوق کلیوی)

افرادی که به دلایلی از پماد یا کرم های کورتون به مدت طولانی مصرف می کنند.

خانم های باردار

بعد از بلوغ و پایان حاملگی ممکن است از وضوح این خطوط کاسته شود ولی از بین نمی روند و تا آخر عمر باقی می مانند. برای پیشگیری از این عارضه می توان از آماده کردن پوست برای افزایش وسعت آن ، با چرب کردن و ماساژ دادن مکرر سود جست. البته در مواردی می توان از ویتامین E و کرم های موضعی آمونیوم لاکتات با درصد های متفاوت و ترتینوئن برای پیشگیری استفاده کرد که باید تحت نظر پزشک تجویز شود و نیاز به پیگیری و مراقبت پزشک مربوطه دارد. در عین حال باید دانست که در بیشتر موارد این درمان ها تاثیر چندانی ندارد و اثرات آن ها محدود است. در ضمن چون هر نوع دارو در دوران حاملگی می تواند اثر سوء بر روی جنین داشته باشد این داروها باید حتما تحت نظر یک پزشک متخصص پوست و یک پزشک متخصص زنان و زایمان تجویز شود.