شایع ترین بیماری پوستی متعاقب مواجهه با UV نور خورشید، پس از آفتاب سوختگی، بثورات نوری چند شکلی است. به اسامی مختلف از جمله آلرژی خورشید و ضایعه حرارتی ( و به غلط به عنوان عرق سوز، این به علت حرارت است و نه UV و غدد عرق را درگیر می کند) نامیده می شود. PLE عمدتا زنان جوان را مبتلا می کند. به این علت چند شکلی نامیده می شود که تظاهرات متنوعی دارد؛معمولا پاپول های قرمز خارش دار است که تنها نواحی در معرض نور خورشید را درگیر می کند، ولی تاول و ادم نیز ممکن است ایجاد شود.

معمولا بین چند ساعت تا چند روز پس از مواجهه با آفتاب ایجاد می شود و به طور معمول در بهار آغاز می شود ولی به تدریج تا قبل از پایان تابستان فروکش می کند. اکثر مواقع می توان با تمهیدات معمول برای مثال اجتناب از نور بسیار شدید خورشید، پوشش مناسب و ضد آفتاب های وسیع الطیف از PLE پیشگیری کرد. بعضی موارد هم به استروئید های موضعی جواب می دهد. دوره های درمان با PUVA یا UVB باند باریک که قبل از زمان مورد انتظار شروع بیماری مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند پیشگیری موثرتری ایجاد کند. هیدروکسی کلروکین می تواند موثر باشد، گاهی بتاکاروتن استفاده می شود و در صورتی که تمامی اقدامات دیگر منجر به شکست شود، معمولا استروئید خوراکی کمک کننده خواهد بود.

درماتیت استریمر چیست؟

این عبارت متناسب با بیمارانی ابداع شده است که به علت واکنش های وسیع فتوتوکسیک پس از استفاده از استریمر برای پاکسازی علف های هرز باغچه، مراجعه کرده اند. بیماران، عمدتا مردانی بودند که زیر نور خورشید فقط با یک شلوار کوتاه کار می کردند. عملکرد استریمر باعث می شود که قطرات آب گیاه به اطراف پاشیده شود و باعث ایجاد تاول های گسترده شود که اکثر مواقع نیاز به بستری دارد.