این قبیل جوشها، بیشتر در دوران بلوغ ظاهر می شود، و ممکن است در سراسر دوران جوانی وجود داشته باشد، اما تا سن 25 و حداکثر 30 سالگی خود به خود از بین می رود. این نوع جوشها در پیشانی، بینی، چانه، سینه، پشت و گاهی قسمت فوقانی بازو دیده می شود.

دوران بلوغ، زمان شدت بروز این نوع جوش است، زیرا در این هنگام فعالیت تمام غده های داخلی بدن زیاد می شود. ازدیاد فعالیت غده های آندوکرین به ویژه غده های تناسلی سبب غلظت و ازدیاد مواد چربی به نام «سبوم» می شود و این مواد درون فرورفتگیهای مو جمع می شود و با سلولهای اطراف در می آمیزد و برآمدگیهای جوش را پدید می آورد و از آن پس در تغذیه سلولهای مجاور اختلال ایجاد می کند. این برآمدگیها در سطح پوست دیده می شودو به دلیل تغییر رنگ، تیره به نظر می رسد.

جوش صورت به شکلهای گوناگون بروز می کند. جوشهای ساده، جوشهای عفونی، کورک، دانه های سر سیاه، دانه های سر سفید و دانه های سرخ رنگ از اشکال متفاوت جوش هستند.

ماسک هویج

هویج مقدار زیادی ویتامین A دارد و به همین دلیل برای پوست بسیار مفید است. اگر روزی یک لیوان آب هویج بنوشید، نتیجه خوب آن را خواهید دید. برای ساختن ماسک هویج به مقدار کمی آب هویج، عسل و یا سفیده تخم مرغ بیفزایید. مواد را مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه روی پوست بگذارید.

ماسک جعفری

شما می توانید از آب جعفری به تنهایی و یا همراه با آب هویج یا کرفس یا سیب استفاده کنید. خوردن آب این سبزیها و میوه بسیار مفید است. برای آنکه آب جعفری روی پوست قرار گیرد، سفیده یک عدد تخم مرغ و یا کمی ماست یا عسل به آن بیفزایید.