آکنه (ACNE)

این قبیل جوشها، بیشتر در دوران بلوغ ظاهر می شود، و ممکن است در سراسر دوران جوانی وجود داشته باشد، اما تا سن 25 و حداکثر 30 سالگی خود به خود از بین می رود. این نوع جوشها در پیشانی، بینی، چانه، سینه، پشت و گاهی قسمت فوقانی بازو دیده می شود.

دوران بلوغ، زمان شدت بروز این نوع جوش است، زیرا در این هنگام فعالیت تمام غده های داخلی بدن زیاد می شود. ازدیاد فعالیت غده های آندوکرین به ویژه غده های تناسلی سبب غلظت و ازدیاد مواد چربی به نام «سبوم» می شود و این مواد درون فرورفتگیهای مو جمع می شود و با سلولهای اطراف در می آمیزد و برآمدگیهای جوش را پدید می آورد و از آن پس در تغذیه سلولهای مجاور اختلال ایجاد می کند. این برآمدگیها در سطح پوست دیده می شودو به دلیل تغییر رنگ، تیره به نظر می رسد.

جوش صورت به شکلهای گوناگون بروز می کند. جوشهای ساده، جوشهای عفونی، کورک، دانه های سر سیاه، دانه های سر سفید و دانه های سرخ رنگ از اشکال متفاوت جوش هستند.

درمان جوش

یبوست، کم خونی، ناراحتیهای دوران قاعدگی در زنان و تغذیه نادرست از عوامل مهم بروز جوش است.

کسانی که پوست جوش زایی دارند باید از مصرف زیاد مواد قندی و چرب خودداری کنند. این گروه باید از شکلات، شیرینی، غذاهای سرخ شده و پر ادویه و نانهای برشته نشده چشم بپوشند و به جای این مواد، آب، سبزی و میوه های تازه را در برنامه غذایی شان قرار دهند.

ویتامینهای A، B، E و C در درمان جوش تأثیر فراوانی دارد. مهمترین منابع این نوع ویتامینها، سبزیها، میوه ها، جگر و سبوس غلات است.

افزون بر رعایت یک رژیم درست و حساب شده غذایی، به نکات زیر توجه کنید :

هرگز جوش صورت را با ناخن تحریک نکنید. قشری که روی جوش را پوشانده، محافظ پوست است و از نفوذ آلودگیها جلوگیری می کند، اما اگر از بین برود آلودگی به درون آن نفوذ می کند و جوش عفونی می شود و حتی پس از بهبود نیز جای جوش روی پوست باقی می ماند.

بهترین راه این است که به کمک یک لوسیون یا صابون ضد عفونی کننده پوست را تمیز کنید و روی جوشها را با مواد ضد عفونی کننده پاک کنید تا از ایجاد و گسترش عفونت پیشگیری شود.

برای مبارزه با جوش باید چربی پوست را از بین ببرید، زیرا چربی زیاد پوست، جوش را سبب می شود. اگر پوست چرب و جو زدایی دارید، بیش از روزی یکبار پوستتان را بشویید. بهتر است خود را عادت دهید که هر روز صبح، پس از بیدارشدن از خواب و نیز پس از ناهار و آخر شب پوست خود را تمیز کنید و بشویید.

برای تمیز کردن پوست بهتر است از صابونهای ضدعفونی کننده طبی استفاده کنید.

صابونهای ضد عفونی کننده، افزون بر تمیز کردن پوست و حل کردن چربی سبب می شود که دانه های سرسیاه از بین برود و به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگیش، پوست را به دور از آلودگی نگه می دارد.

نکته دیگر، انتخاب درست شامپو است، زیرا پوست سر و صورت ارتباط مستقیمی باهم دارند. برای داشتن پوست سالم باید چربی موها را به تعادل رساند.

اگر موهای خیلی چربی دارید و یا از شوره سر رنج می برید، ابتدا باید با آنها مبارزه کنید. در صورت بهبود وضع موها، خواهید دید که پوست صورتتان هم بهبود محسوسی یافته است. برای مبارزه با شوره سر و چربی آن، سرکه سیب و یا آب لیموترش به هنگام آبکشی موها می تواند مؤثر باشد.

پیش از شستن صورت یا سر، ابتدا دستها را با آب و صابون بشویید و زیر ناخنها را با برس تمیز کنید. دستهای آلوده در گسترش عفونت تأثیر زیادی دارند.