mo2مه شو: در مورد برخی از مواد غذایی، حقایق ناگفته و نیز تفکرات اشتباه زیادی وجود دارد. از نظر کارشناسان تغذیه، به دلیل وجود برخی از تصورات نادرست در مورد بعضی از مواد غذایی سالم، بسیاری از مردم ارزش غذایی اینگونه مواد را دست کم گرفته و از استفاده آنها اجتناب می کنند. در اینجا برآنیم تا اطلاعات بیشتری را در مورد این مواد غذایی در اختیار همگان قرار دهیم:

1- لوبیا و عدس:

لوبیا و عدس، در واقع ابر ستاره های مواد غذایی می باشند زیرا سرشار از پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های پیچیده، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی می باشند. پیروی از یک رژیم غذایی غنی از حبوبات، می تواند به کاهش وزن بسیار کمک کند. می توانید آنها را به خورش، سالاد و سایر وعده های غذایی خود اضافه کرده و مورد مصرف قرار دهید.

2- هندوانه:

هندوانه، یک میوه تابستانی می باشد که مورد علاقه همگان است. به دلیل شیرینی طبیعی آن، بسیاری از مردم تصور می کنند که قند بالایی دارد و از خوردن آن اجتناب می کنند. هندوانه باید به عنوان یک جزء اصلی در وعده های غذایی همه، قرار گیرد زیرا میوه ای شیرین، آبدار، کم کالری، سرشار از ویتامین های A و C، پتاسیم و لیکوپن است. از آنجا که بخش اعظم آن را آب تشکیل می دهد، تمام نیازهای بدن به مایعات را برطرف می سازد.

3- سیب زمینی شیرین:

اغلب مردم فکر می کنند که سیب زمینی های شیرین به خاطر شیرین بودن، کالری و کربوهیدرات بالایی دارند اما اجازه ندهید همچین تفکراتی مانع مصرف سیب زمینی شما گردد؛ زیرا به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالایی سیب زمینی، آن یکی از بهترین سبزیجاتی است که می توانید مصرف نمایید.

سیب زمینی شیرین، منبع خوبی از بتاکاروتن، ویتامین C، فیبر و پتاسیم است که متأسفانه با وجود این همه خواص فوق العاده، در رژیم غذایی بسیار دست کم گرفته می شود . بنابراین، این سبزی پر خاصیت را به خاطر داشتن چند کالری اضافی از وعده های غذایی خود حذف نکنید.

4- کلم قرمز:

یک فنجان کلم قرمز، منبع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین های A، D، K ، فولات و مقادیر بالایی از مواد معدنی می باشد که تنها 22 کالری دارد. این سبزی غنی از آنتی اکسیدان هایی است که با کمک آنها می تواند آنزیم های مبارزه با سرطان را افزایش دهد. کلم قرمز را می توان به اشکال مختلف خام، پخته در غذاها و سالادها مورد استفاده قرار داد.

5- گوجه فرنگی:

تقریبا همه بر این باورند که گوجه فرنگی خام، مفیدتر از پخته آن است اما پختن گوجه فرنگی کمک می کند تا برخی از لیکوپن های مفید آن، آزاد شده و بهتر جذب گردند. تحقیقات نشان می دهند که یک رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی، ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. آنتی اکسیدان قوی موجود در گوجه، در پیشگیری از انواع دیگر سرطانها نیز، مؤثر می باشد.

6- ماست:

از خوردن ماست کم چرب هرگز اجتناب نکنید زیرا ماست، منبع بسیار خوبی از کلسیم، پتاسیم، پروتئین، روی و ویتامین های B6 و B12 است. پس سعی نمایید در رژیم غذایی خود حتما ماست را بگنجانید.