mahsho f3

مه شو: زنان باردار همیشه در مورد نوع تغذیه خود سؤال دارند که چه بخورند تا کودکی سالم و زیبا داشته باشند. زنان باردار در کنار مواد مغذی و غذاهای متنوع، باید کاملا از نوع غذای خود نیز لذت ببرند. براساس نظریه متخصصان تغذیه، موز رسیده، شیر، گوشت فاقد چربی،آب پرتقال و تخم مرغ برای زنان باردار لازم و ضروری می باشند. در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم:

1- موز رسیده:

موز حاوی انرژی بسیار زیادی است و به زنان بارداری که صبح هنگام، حالت خستگی دارند، انرژی و نیروی زیادی می دهد. سعی کنید از موز رسیده استفاده نمایید زیرا موز نارس باعث ایجاد یبوست در هنگام بارداری می گردد. بهتر است در صبحانه خود، موز رسیده را به همراه شیر و یا درکنار آب پرتقال مصرف کنید.

2- گوشت فاقد چربی:

گوشت بدون چربی حاوی پروتئین و آهن بالایی است. هنگام بارداری، بدن نیاز به پروتئین زیادی دارد ( در حدود 25 گرم در روز). پروتئین باعث رشد جنین و ماهیچه های آن می گردد.

کمبود آهن در زمان بارداری باعث خستگی مادر می شود. این امر نیز به نوبه خود، سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. هنگام بارداری، میزان آهن لازم برای بدن به دو برابر حد معمول می رسد. بنابراین، مصرف گوشت بدون چربی، انتخاب درستی برای مادران است.

3- آب پرتقال:

آب پرتقال منبع عالی ویتامین C می باشد. ویتامین C علاوه بر مبارزه با سرماخوردگی، باعث جذب بهتر آهن نیز می گردد و دندان و استخوان های جنین را سلامت نگه می دارد. ویتامین C به تحریک سلول های سفید در مقابل عفونت کمک کرده و موجب ساخت سیستم ایمنی طبیعی بدن می شود. بنابراین، بهتر است زنان باردار برای پیشگیری از بسیاری از بیماری های عفونی، آب پرتقال مصرف نمایند. آب پرتقال، یبوست دوران بارداری را نیز کاهش می دهد.

4- تخم مرغ:

تخم مرغ نه تنها حاوی پروتئین بالایی است بلکه دارای تمامی اسیدهای آمینه ضروری نیز می باشد که بدن به آنها در دوران بارداری نیاز دارد. بهتر است تخم مرغ را به همراه سبزیجات سبز و کمی پنیر میل نمایید.

شیر بدون شکر:

شیر غنی از کلسیم، پروتئین، ویتامین D و فسفر است؛ در واقع، شیر حاوی تمامی موادی است که برای ایجاد استخوان ها، دندان ها، عضلات، قلب، اعصاب و سلول های خونی مهم هستند. هنگام بارداری، بدن زنان باردار 2 برابر حد معمول جذب کلسیم دارد. بنابراین، انتخاب شیر بدون شکر، گزینه مناسبی برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن می باشد. به طور معمول هر مادر روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارد.