مه شو: برای داشتن تناسب اندام و بدنی سالم، داشتن یک برنامه غذایی صحیح و متناسب و پیروی از آن، لازم و ضروری به نظر می رسد اما برای داشتن یک برنامه غذایی چه باید کرد؟ چگونه و با توجه به چه اصولی می توان یک برنامه غذایی را تنظیم کرده و از آن پیروی نمود؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

یکی از مواردی که در تنظیم برنامه غذایی خود باید در نظر بگیرید اصل تنوع می باشد. اصل تنوع به این معنی است که مواد غذایی متنوعی تهیه نمایید و حتما آنها را از میان گروه های اصلی غذایی انتخاب کنید.

نکته مهم بعدی در این خصوص این است که حتما در مصرف همه مواد غذایی اعتدال به خرج دهید و هرگز مصرف ماده غذایی را حذف نکنید و یا آن را بیش از اندازه مصرف ننمایید بلکه به شکلی متعادل همه این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. به عنوان مثال، حذف کامل روغن و چربی از برنامه غذایی امری نادرست است زیرا کمبود آن موجب ایجاد چین و چروک پوست می گردد.

مصرف بیش از حد هر یک از گروه های غذایی می تواند موجب کمبود ماده مغذی دیگری گردد. به عنوان مثال اگر گروه لبنیات را به طور کامل حذف نمایید کلسیم کافی به بدن شما نخواهد رسید و یا چنانچه مواد غذایی گروه گوشت را در برنامه غذایی خود نادیده بگیرید مواد مغذی مانند پروتئین و آهن را از دست خواهید داد.

حتما از هر 6 گروه مواد غذایی که شامل گروه شیر و فرآورده های آن، گروه گوشت و حبوبات و تخم مرغ، میوه ها، سبزیجات، نان و غلات، چربی ها و روغن ها و شیرینی ها است به میزان کافی و در حد اعتدال در برنامه غذایی خود استفاده نمایید.

مواد غذایی شور و یا نمک سود مانند خیار شور و قند و شکر را از برنامه غذایی خود حذف ننمایید بلکه به میزان کمی از آنها مصرف کنید.

چربی ها را در حد اعتدال مصرف نمایید و سعی کنید از چربی های طبیعی و روغن های مایع بجای روغن های جامد استفاده کنید.

برای بالا بردن سطح کیفیت پروتئین برنامه غذایی خود بهتر است غلات و حبوبات را همزمان با هم مصرف نمایید. شما می توانید منابع پروتئین حیوانی و گیاهی را نیز تؤام با هم مصرف کنید؛ به عنوان مثال، ماکارونی با گوشت.

سبزیجات سبز تیره و میوه های زرد تیره و نارنجی مانند هویج، زرد آلو و خرمالو را به میزان زیادی در برنامه غذایی خود بگنجانید زیرا سرشار از ویتامین A هستند.

هرگز سیب زمینی و برنج را از وعده های غذایی خود حذف نکنید زیرا منابع عالی ویتامین C و B هستند. حجم اینگونه مواد غذایی را کاهش دهید و سعی کنید از میزان قند و شکر مصرفی خود بکاهید.