رژیم طلایی، به رژیمی اطلاق می شود که با در نظر گرفتن شرایط جسمی فرد و سلامت بدن طراحی شود.

گنجاندن مواد غذایی که براحتی هضم می شوند در رژیم غذایی روزانه خود سبب کمک به عملکرد دستگاه گوارش می شود. رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت بدن انسان ایفا می کند. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از غذاهای سالم علاوه بر اینکه مانع از چاقی می شوند از ابتلا به بیماریهای دستگاه گوارش نیز پیشگیری می نمایند. پس داشتن یک رژیم غذایی ناسالم سبب ابتلا به چاقی و بیماریهای دستگاه گوارش می شود.

مواد غذایی بسیاری نظیر میوه، سبزیجات، غلات و ماهی براحتی در معده هضم میشوند.معمولا این نوع مواد غذایی برای افرادی که از اختلالات گوارشی رنج می برند و یا اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند تجویز می شوند. اگرچه به سایر افراد نیز توصیه میشود که این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود داشته باشند زیرا از ابتلا به بیماری هایی نظیر یبوست و سندروم روده تحریک پذیر پیشگیری می نماید.

میوه هایی که براحتی هضم می شوند

میوه و سبزیجات از جمله مواد غذایی بشمار می آیند که به آسانی هضم می شوند. آنها حاوی فیبر میباشند که به روند هضم غذا سرعت می بخشد. همچنین شما باید مواد غذایی پخته شده را جایگزین مواد غذایی خام کنید زیرا هضم آنها آسانتر است. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که آبمیوه های تازه سریع تر از میوه های خام هضم غذا را آسان میکنند. ترجیحا از میوه های بدون هسته استفاده کنید زیرا نوع هسته سخت است و ممکن است هضم غذا با مشکل روبرو کند. میوه و سبزیجاتی که به آسانی هضم می شوند عبارتند از :

ـ سیب ـ آووکادو ـ موز ـ زغال اخته ـ انجیر ـ گلابی ـ آلو ـ پاپایا ـ توت فرنگی ـ هندوانه ـ آبمیوه های تازه

سبزیجاتی که براحتی هضم می شوند

سبزیجاتی که کاملا پخته شده اند در مقایسه با نوع خام آن براحتی قابل هضم می باشند. بخصوص حبوبات باید جوانه زده و یا بخارپز شوند تا هضم آنها آسان شود. البته این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که مصرف بیش از حد حبوبات، لو بیا و عدس امکان دارد مشکلاتی را برای دستگاه گوارش شما ایجاد نماید بنابراین توصیه میشود که در حد متعادل از آنها استفاده نمایید. همچنین می توانید حبوبات را با جلبک دریایی بپزید تا میزان سدیم آن راکاهش داده و مانع نفخ شود.سبزیجات دیگر نظیر سیب زمینی و سیب زمینی شیرین بهتر است پخته وکوبیده شده سپس میل شوند. سبزیجاتی که هضم آنها آسان است عبارتنداز :

ـ لوبیا ( نوع سیاه و لیما) ـ هویج ـ کلم پیچ ـ عدس ـ نخود فرنگی ـ سیب زمینی ـ سیب زمینی شیرین

مواد غذایی دیگر

موادی که دارای کربوهیدرات هستند هضم آسانی دارند. همچنین گفته شده است که مواد غذایی تخمیر شده برای دستگاه گوارش مناسب است. همچنین بهتر است با یک متخصص تغذیه در این رابطه مشورت نمایید زیرا اثرات مواد غذایی تخمیر شده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علاوه بر مواد غذایی که در بالا به آنها اشاره شد میتوانید اینها را نیز به لیست غذاهایی که آسان هضم میشوند بیفزایید. از جمله :

ـ غلات سبوس دار ـ برنج پخته ( سفید و قهوه ای) ـ پاستای برنج ـ کیک و کراکر برنج ـ کوینولا ـ ارزن ـ جو دو سر ـ نان تست ـ سوپ ـ ماهی ـ مرغ بدون پوست و استخوان ـ تخم مرغ عسلی ـ فرنی ـ ماست

در میان این مواد غذایی برنج یکی از گزینه هایی است که هضم آسانی دارد و برای افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرارگرفته اند، نوزادان و افراد مسن تجویز می شود. مرغ و ماهی زمانی که پخته می شوند آسان هضم میشوند.

بعبارت دیگر اگر برایتان سوال شده است که غذاهایی که هضم آنها دشوار است شامل چه چیزهایی میشوند بهتر است بدانید که آجیل ، دانه ها، محصولات سویا ، کلم ، آرد نشاسته ، محصولات تهیه شده از گندم ، آرد کیک، آرد گندم، چاودار، شیر و محصولات تهیه شده از شیر جز آن دسته موادی هستند که بسختی هضم میشوند. استفاده بیش از حد از این مواد غذایی ممکن است سبب یبوست شود. همچنین استفاده بیش از حد از کاری، غذاهای تند ، چای و قهوه نیز ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد نماید پس باید مصرف آنها محدود شود.

توصیه میشود که بجای خوردن دو وعده غذای حجیم و زیاد در روز وعده های غذایی کمتر اما متعدد داشته باشید مثلا 4 یا 5 مرتبه در روز. در ثانی بلافاصله بعد از خوردن غذا نباید دراز بکشید و یا بخوابید زیرا روند هضم غذا با مشکل روبرو میشود. و در آخر بدانید که علاوه بر رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش و حرکات فیزیکی بطور منظم نیز به هضم غذا کمک میکند.