میزان کالری موجود در منوهای غذا تاثیری در انتخاب غذای های سالم و کم کالری نخواهد داشت. تحقیقی که به تازگی در مجله امور بهداشت منتشر شده است نشان می دهد که شمارش کالری های موجود در منوهای فست فود در واقع سبب نمی شود که افراد غذاهای کم کالری سفارش دهند.

طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی نیویورک و شمارش میزان کالری غذاهای سفارش داده شده در فست فود ها ، مشخص شده است زمانیکه مردم به رستورانهایی که میزان کالری غذا در منوی آنها ذکر شده است ، مراجعه می کنند غذاهایی سفارش می دهند که در حدود 804 تا 839 کالری دارد و این در حالی است که با مراجعه به رستورانهایی که میزان کالری در منوی آنها ذکر نشده است ، غذاهایی با حدود 802 تا 857 کالری سفارش خواهند داد.

حتی بدتر از آن مقایسه تحقیق اخیر با تحقیقی است که در سال 2008 انجام شده است که ثابت می کند با گذر زمان سفارشات غذاهای فست فود بدتر و بدتر شده است به اینصورت که براساس مطالعه سال 2008 در رستورانهایی که میزان کالری مورد اشاره قرار گرفته بود غذاهایی در حدود 783 کالری سفارش داده می شد و در سایر رستوران ها ـ بدون ذکر کالری ـ غذاهایی در حدود 756 کالری مصرف می شد.

نویسندگان این مطالعه تصور می کنند که برخی از مردم به رستوران های فست فود می روند و بدون نگرانی در رابطه با میزان کالری مصرفی همان غذای همیشگی را سفارش می دهند و میل می کنند و یا شاید آنها صرفا جهت افزایش سلامت خود به این نوع از رستوران ها می روند.

زمانی که افراد به فست فود ها می روند و در مصرف آن افراط می کنند می دانند که این امر سبب ایجاد مشکل چاقی در آنها می شود. در واقع این مطالعه بگونه ای این سوال را مطرح می ساز که چرا رستوران ها با تدارک لیست میزان کالری غذاهایشان خود را به زحمت می اندازند؟! اما این را نباید فراموش کرد که رستوران هایی که در لیست خود میزان کالری را ذکر می کنند در واقع بیشتر غذاهایی با کالری کم را در منو می گنجانند. همچنین براساس مطالعات صورت گرفته بر روی رستوران های زنجیره ای غذاهای این نوع از رستوران ها حدودا 160 کالری از رستوران های عادی ـ میزان کالری در منو ذکر نشده است ـ کمتر است. اگر همچنان میزان کالری موجود در منو را چک نمی کنید پس می توان گفت که شانسی برای کاهش وزن خواهید داشت.