غذاهای سرشار از فیبر به حفظ عملکرد مناسب سیستم گوارش بدن کمک می کنند. در این مقاله سعی می کنیم لیستی از مواد غذایی سرشار از فیبر را مورد اشاره قرار دهیم.

فیبر چیست ؟

فیبر به هضم غذا و پاکسازی معده و روده کمک می کند. غذاهای سرشار از فیبر بطور عمده از کربوهیدرات های قابل هضم تشکیل شده اند که توسط بدن جذب نمی شوند. جلب است بدانید که هرچند از کربوهیدرات ساخته شده است اما فیبر در واقع به کاهش وزن کمک می کند و به شما احساس پری می دهد بگونه ای که شما را به کم غذا خوردن تشویق می کند. همچنین چربی های ناخواسته را نیز از بین می برد.

پزشکان معتقدند که دستگاه گوارش بدون مواد خوراکی زبر تنبل می شود. که این امر می تواند سبب ابتلا به بیماری هایی نظیر روده و مقعد شود و غذاهای سرشار از فیبر برای کسانیکه از یبوست رنج می برند یک نعمت بشمار می آیند. با این حال مصرف بیش از حد آن نیز بد است. افراد باید یک رژیم غذایی سالم را با توجه به وزن و سن خود دنبال کنند. یک رژیم غذایی با فیبر بالا بطور عمده از میوه ها ، سبزیجات ، آجیل علات و حبوبات تشکیل شده است.

ـ میوه ها : میوه ها را می توان در اشکال مختلف مصرف کرد. بطور مثال می توان آنها را خام ، به شکل آبمیوه ، در سالاد ، همراه با بستنی ، کیک و یا دسر مورد استفاده قرار داد. میوه ها خوشمزه هستند و در میان افرادی که نسبت به وزن خود حساس هستند محبوبیت دارند.

این میوه ها سرشار از فیبر هستند : سیب ، زردآلو ، آووکادو ، موز ، تمشک ، زغال اخته ، طالبی ، انجیر ، انگور ، گریپ فروت ، کیوی ، انبه ، پرتقال ، پاپایا ، هلو ، گلابی ، آلو و کشمش.

سبزیجات : بارها مورد اشاره قرار گرفته است که سبزیجات سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی هستند. آنها را می توان بصورت خام ، پخته ، پخته شده با ادویه جات ، با اضافه نمودن به سوپ و یا تهیه رول سبزیجات مورد استفاده قرار داد.

سبزیجات حاوی فیبر عبارتند از : کنگر فرنگی ، لوبیای پخته ، چغندر ، کلم بروکلی ، کلم بروکسل ، هویج ، گل کلم ، کدو ، لوبیا سبز ، عدس ، سیب زمینی ، اسفناج ، ذرت ، گوجه فرنگی و شلغم.

آجیل و دانه ها : آجیل بطور عمده همراه با دسر و غلات مصرف می شود. همچنین میان وعده مناسبی است که حاوی پروتئین ، آهن و روی است. میوه های خشک و آجیل از جمله تنقلات سالم برای نوجوانان و بزرگسالان بشمار می آیند.

دانه های سرشار از فیبر عبارتند از : بادام ، بادام زمینی ، شاه بلوط بو داده ، نارگیل ، فندق ، گردو آمریکایی ، پسته ، تخمه کدو ، دانه کنجد ، تخمه آفتابگردان.

غلات و حبوبات : غلات و حبوبات به شما احساس پری می دهند که مانع از خوردن زیاد می شود. فیبر موجود در غلات باعث سلامت معده می شود. غلات و حبوبات سریع آماده می شوند و گزینه مناسبی برای صبحانه بشمار می آیند. می توانید آنها را با مخلوطی از میوه ها مصرف کنید.

غلات و حبوبات سرشار از فیبر شامل جو ، برنج قهوه ای ، سبوس ، ذرت بو داده ، بیسکوییت ، رشته فرنگی ، بلغور جو دو سر ، نان چاودار ، سویا ، اسپاگتی ، نان سفید ، برنج سفید و آرد سبوس دار می شوند.

لیستی که از غذاهای سرشار از فیبر ارائه شد در واقع تلاش کوچکی است برای کمک به شما برای داشتن بدنی سالم. پس از انتخاب گسترده ای در این میان برخوردار هستید.