اگر شما دیابت دارید ممکن است با خطراتی در قسمت های مختلف بدن خود اعم از چشم، دهان، مشکلات کلیوی و بیماری های قلبی روبرو باشید اما می توانید در مقابل این خطرات مصون بمانید. دیابت یک بیماری پیچیده است که می تواند بر کل بدن تاثیر بگذارد.

چشم : یکی از دلایل اصلی نابینایی در بزرگسالان بین 20 تا 70 سال، دیابت است . رتینوپاتی دیابتی یک بیماری است که به شبکیه آسیب می زند باعث خونریزی و یا رشد غیر طبیعی عروق خونی در چشم می شود. اغلب افراد مبتلا به دیابت اختلالاتی در چشم خود احساس می کنند که با چک آپ منظم قابل کنترل می باشد همچنین کنترل فشار خون و قند خون بسیار مهم است. عدم استعمال دخانیات میزان ریسک نابینایی را کاهش می دهد. اگر چشمانتان تار می بیند، دچار دو بینی شده اید و یا چشمانتان حساس و قرمز شده اند حتما به پزشک مراجعه کنید. لیزر درمانی مانع از نابینایی شده و همچنین داروهایی برای جلوگیری از رشد غیر طبیعی عروق در چشم ها وجود دارند.

پوست : اگر بیمار دیابتی هستید شما بیشتر از افراد دیگر در معرض عفونت های پوستی قرار دارید زیرا سلول های سفید خون شما قادر به مبارزه با باکتری ها نیستند. اگر ناحیه ای از بدن شما حساس شده و دچار خارش شده است حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید چرا که ممکن است نشانی از باکتری و یا قارچ باشد و باید به سرعت درمان شود. عفونت ناخن پا و قارچ در بیماران دیابتی شایع است اما باید قبل از آنکه پوست ترک بردارد و باکتری رشد کند به پزشک مراجعه شود.

قلب : دیابت و بیماری قلبی بسیار به هم نزدیک هستند. احتمال حمله قلبی و یا سکته در بیماران دیابتی دو برابر بیشتر است. به دلیل آنکه اعصابی که به قلب یا قفسه سینه منتهی می شوند دچار مشکل شده اند، بیماران دیابتی ممکن است دچار تنگی نفس باشند اما علائمی نظیر درد قفسه سینه، درد شانه را نداشته باشند و در نتیجه به دنبال یافتن راه درمان نباشند. همچنین پزشک ممکن است داروهایی مانند آسپیرین روزانه و یا داروهای استاتین برای کمک به کاهش خطر حمله قلبی تجویز کند.