احتمالا شما هم همانند دیگر افراد توجه زیادی به میزان منیزیم مصرفی خود در طول روز ندارید. اکثر افراد بیشترین توجه را به میزان چربی و قند مصرفی دارند. با این حال حدود 48% از آمریکایی ها از کمبود منیزیم رنج می برند. بی شک همانطور که کمبود آن می تواند مشکل ایجاد کند زیاده روی در مصرف آن نیز می تواند مشکلات فراوانی را برای شما بوجود آورد.

منیزیم نقش بسیار مهمی در حدود 300 واکنش شیمیایی بدن ما دارد.کمبود منیزیم می تواند با علائمی نظیر تهوع ، خستگی وکاهش اشتها همراه باشد و بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید که میزان منیزیم روزانه را دریافت می کنید مصرف مواد غذایی مغذی از جمله غلات سبوس دار، حبوبات، آجیل، دانه ها و سبزیجات برگ سبز است.

هنگامی که از محصولات طبیعی استفاده می کنید بدون هیچگونه نگرانی می توانید آنها را میل کنید.اما اگر از قرص های مکمل استفاده می کنید برای زنان در سنین 31 به بالا حدود 320 میلی گرم در روز کافی است و برای مردان در همین سن حدود 350 میلی گرم یا کمتر کفایت می کند. مصرف بیش از حد این مکمل ها می تواند با عوارض ناخوشایندی همانند اسهال، تهوع و گرفتگی عضلات شکم همراه باشد. بعلاوه برای مردان و زنان در سنین 19 تا 30 سالگی حدود 10 میلی گرم در روز و برای زنان باردار حدود 40 میلی گرم منیزیم در روز ضروری است.

برخی از گروهها بخاطر شرایط خاصی که بدن آنها دارد جذب برخی مواد با مشکل همراه شده و یا حتی دفع می شود. بطور مثال افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مانند کرون یا بیماری سلیاک بطور کافی منیزیم جذب نمی کنند. در حالیکه افراد مبتلا به دیابت نوع دو در ادرار خود منیزیم بیشتری را از دست می دهند.

بیشتر منیزیم موجود در بدن داخل سلول و یا استخوان است پس با آزمایش خون نمی توان اطلاعات دقیقی در رابطه با کمبود منیزیم کسب کرد. پس هنگامی که پزشک شما قصد دارد کمبود منیزیم در بدن شما را مورد بررسی قرار دهد باید با تست خون ، بزاق دهان و یا ادرار اطلاعات جزئی را کسب کند.

ابتلا به کمبود منیزیم در کوتاه مدت منجر به نمایان شدن علائم آن نمی شود. اما کمبود منیزیم در یک دوره زمانی طولانی ممکن است منجر به بروز علائم زیر گردد.

ـ افزایش فشار خون : یک رژیم غذایی که حاوی میزان کمی منیزیم است می تواند در طولانی مدت سبب ابتلا به فشار خون بالا شود. اما توجه داشته باشید که مکمل های منیزیم فشار خون را پایین نمی آورند. منیزیم در طی چند واکنش شیمیایی در بدن منجر به تنظیم فشار خون می شود. بطور مثال کلسیم و پتاسیم را در سطح مناسبی نگه می دارد تا فشار خون کنترل شود.( پتاسیم ، کلسیم و منیزیم موجود در مواد غذایی سبب کاهش فشار خون می شود.)

ـ احساس خارش : کمبود شدید منیزیم سبب احساس کرختی ، خارش و یا گرفتگی عصلانی مکرر می شود و این به علت نقش اساسی منیزیم در عملکرد ماهیچه ها و اعصاب است.

ـ خطر ابتلا به پوکی استخوان : جذب منیزیم به میزان کافی از طریق مواد غذایی سبب تراکم استخوان ها می شود که این یعنی شما از شکستگی و پوکی استخوان در امان هستید. 60% از منیزیم مصرفی شما در استخوان هایتان ذخیره می شود و تحقیقات نشان می دهد که افرادی که از کمبود منیزیم رنج می برند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی هستند.

ـ سردرد بیشتر : شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که میگرن دارند مبتلا به کمبود منیزیم هستند. این کمبود با برخی از مواد شیمیایی مغز تداخل پیدا می کند که منجر به میگرن می شود.