بنظر شما خوب نیست که یک نوع از ویتامین بتواند استخوان های شما را قوی تر کند و در برابر دیابت، ام اس ، سرطان و بیماری های قلبی و افسردگی از شما محافظت نماید؟! و یا حتی به کاهش وزن شما کمک نماید؟! محققان امید زیادی دارند که ویتامین D این ویژگی ها را داشته باشد.این نوع از ویتامین را می توان از نور خورشید، مصرف مکمل های غذایی و برخی از غذاها جذب کرد. در این مقاله حقایقی را در رابطه با کمبود ویتامین D در اختیار شما قرار می دهیم.

ـ ویتامین D برای تقویت استخوان ها از دوران کودکی تا بزرگسالی مفید است. به جذب کلسیم از غذاها کمک می کند. در افراد بزرگسال مصرف روزانه ویتامین D و کلسیم از شکستگی و ضعف استخوان ها جلوگیری می کند. کودکان برای داشتن استخوان هایی قوی و جلوگیری از ابتلا به نرمی استخوان ( بعلت ضعف استخوان های پا و زانو) به ویتامین D نیاز دارند. اضافه کردن این ویتامین به شیر در سال 1930 کمک کرد که تا حدودی این اختلال از بین برود.

ـ بیماری MS در نواحی دور از خط استوا شایع تر است. برای سالها محققان ارتباط بین نور خورشید و ویتامین D و این بیماری خود ایمنی را مورد بررسی قرار داده اند که سبب ایجاد آسیب های عصبی می شود. یک بررسی جدید نشان می دهد که نقص ژنی نادر سبب بروز سطح پایینی از ویتامین D می شود و در نتیجه فرد در معرض ابتلا به MS قرار می گیرد. با این حال شواهد کافی وجود دارد که وجود این ویتامین خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

ـ برخی از مطالعات به ارتباط بین سطح پایین ویتامین D و دیابت نوع 2 پی برده اند. اما سوال این است که آیا دفع کردن ویتامین D سبب افزایش قند خون می شود یا خیر؟ در واقع پزشکان دلایل کافی ندارند که با اطمینان کامل بگویند که مصرف این مکمل باعث جلوگیری از ابتلا به دیابت می شود. اما چربی بیش از حد موجود در بدن نقش مهمی در ابتلا به دیابت و سطح پایین ویتامین D ایفا می کند.

ـ مطالعات نشان می دهند که سطح ویتامین D خون افراد چاق کم است. بخاطر اینکه چربی ها ویتامین D را احاطه می کنند. هنوز مشخص نیست که آیا چاقی به خودی خود باعث کمبود سطح ویتامین D می شود یا خیر!؟

ـ ویتامین D نقش مهمی در رشد و عملکرد مغز ایفا می کند. یکی از تحقیقات امیدوار کننده نشان می دهد که دوزهای زیادی از این نوع ویتامین می تواند افسردگی خفیف را کاهش دهد.

ـ اکثر مردم مقداری از ویتامین D خود را از نور خورشید جذب می کنند.زمانی که نور خورشید به پوست برهنه شما می تابد بدنتان شروع به ساختن ویتامین D می کند مسلما شما به مقدار بیشتری از این نوع ویتامین نیاز دارید. در روز 5 تا 10 اجازه دهید که آفتاب به پوست شما بتابد و این کار را هرروز انجام دهید. افراد مسن و کسانیکه پوست تیره دارند به میزان بقیه افراد نور خورشید را جذب نمی کنند و در نتیجه کارشناسان توصیه می کنند که این افراد از مکمل های غذایی استفاده نمایند.