روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا3 است که جز بهترین نوع از اسیدهای چرب دسته بندی می شود. اسیدهای چرب ضروری چربی سالمی را که بدن به آن نیاز دارد تامین می کنند. پس از گذشت زمان مردم متوجه شده اند که با مصرف بیشتر چربی ماهی و چربی نهنگ افراد آن ناحیه کمتر دچار ناراحتی های قلبی می شوند و این امر بدون شک بعلت وجود اسیدهای چرب مفید در این ماده غذایی است.

تحقیقاتی که توسط دانشمندان صورت گرفته نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا3 موجود در روغن ماهی اثرات مختلفی دارد از جمله آنکه سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود.با تلاش های گسترده مکمل های حاوی این اسیدهای چرب وارد بازار شده است که مصرف آن توسط پزشکان تجویز می شود.

روغن ماهی یک درمان ضد التهابی برای بیماری آرتریت روماتوئید ، درد قاعدگی و لوپوس است.هیچ نیاز روزانه ای برای روغن ماهی وجود ندارد با این حال در یک رژیم غذایی سالم باید حداقل 5گرم از اسیدهای چرب ضروری روزانه فراهم شود.

بسیاری از حبوبات،میوه ها ، سبزیجات و سبزیجات دریایی و روغن های گیاهی حاوی مقادیر قابل توجهی از امگا6 و یا امگا 3 هستند. همچنین ماهی های موجود در آب سرد حاوی امگا3 هستند. دوز معمولی روغن ماهی 3گرم تا 9 گرم در روز است.با مصرف روزانه این میزان فشار خون شما کاهش می یابد.