ـ اسید فولیک چه کار می کند؟

ممکن است شنیده باشید که زنان قبل و در دوران بارداری نیاز به فولات برای جلوگیری از نقص در حین تولد دارند که این درست است. فولات و ویتامین B محلول در آب به تشکیل سلول های جدید و سالم کمک می کند به همین علت وجود آن برای مادران حائز اهمیت است. بدن همه ما نیاز به فولات دارد زیرا فولات همراه با ویتامین B12 به ایجاد سلول های قرمز خون کمک می کند. در واقع فولات مورد نیاز بدن را به دو شکل می توان تامین کرد. یک روش استفاده از محصولات و مواد غذایی که حاوی اسید فولیک و فولات هستند که این روشی طبیعی برای جذب است. شیوه ی دیگر استفاده از مکمل های غذایی است.

ـ بهترین منابع غذایی کدام اند؟

منابع غنی از فولات عبارتند از سبزیجات سبز تیره، لوبیا و غلات غنی شده. البته نباید فراموش کرد که برخی از میوه ها همانند طالبی ، هندوانه، پرتقال ، آب پرتقال و گریپ فروت نیز سرشار از فولات هستند. برای جلوگیری از نقص در مغز و ستون فقرات سازمان غذا و دارو آمریکا تولید کنندگان را مکلف کرده که غلات عرضه شده در بازار باید سرشار از اسید فولیک باشند. بنابراین محصولاتی نظیر نان، ماکارونی ، آرد ، غلات صبحانه و برنج تا حد زیادی سرشار از فولات هستند. ـ چه اتفاقی می افتد اگر این مواد به اندازه کافی به بدن شما نرسد؟

با گذشت زمان مصرف نا منظم و کم فولات می تواند به کم خونی مگالوبلاستیک، که بیماری است که سلول های قرمز خون بطور غیرطبیعی بزرگ شده و اکسیژن را به درستی به سلول های بدن نمی رسانند. علائم این بیماری ضعف،خستگی ، تحریک پذیری ، مشکل در تمرکز و تنگی نفس است. کمبود آهن و ویتامین B12 نیز علائمی نظیر این دارند. زنان بارداری که در سه ماهه اول بارداری فولات کافی دریافت نمی کنند امکان دارد کودکی با نقص لوله عصبی بدنیا بیاورند. ـ چه اتفاقی می افتد اگر بیش از حد مصرف کنید؟

مصرف بیش از حد فولات بطور طبیعی و از طریق مواد غذایی بنظر نمی رسد که سبب بیماری شود. افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند باید مراقب مصرف زیاد مکمل های اسید فولیک باشند زیرا مصرف بیش از حد این مکمل ها تشخیص کمبود ویتامین B12 را به تاخیر می اندازد.در صورت بروز این مشکل فرد در معرض خطر آسیب های عصبی قرار می گیرد. اگر میزان ویتامین B12 برای مدت زمانی طولانی پایین بماند می تواند سبب آسیب دیدن سلول های مغز و اعصاب شود.

افرادی که در معرض خطر بالاتری از کمبود این نوع ویتامین هستند عبارتند از افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری را را انتخاب کرده اند ، افراد بالای 50 سال که معده آنها آنزیم های لازم را برای جذب ویتامین B12 تولید نمی کند. در نتیجه آنها با مشکل گوارشی مواجه می شوند که اختلال در جذب مواد مغذی را بهمراه دارد.