دیابت نوع 2 یکی از شایع ترین انواع دیابت است که هیچ علائمی برای تشخیص ندارد. این بیماری با بالا رفتن سطح گلوکز خون ، کاهش تولید انسولین در بدن و یا مقاومت انسولین همراه است. از آنجایی که دیابت نوع 2 نشانه و علامتی از خود بروز نمی دهد ، تشخیص آن معمولا از طریق جواب آزمایش افراد امکان پذیر است. مثلا وقتی سطح گلوکز شخصی درآزمایش ها بالا باشد ، به سرعت نیاز به انجام یک سری از آزمایشات دیگر دارد تا مشخص شود این فرد به بیماری دیابت نوع 2 مبتلاست یا خیر.

علایم کلاسیک دیابت نوع 2

با وجود اینکه در بدن بسیاری از مبتلایان به این بیماری هیچگونه علائمی مشاهده نمی شود ، یک سری از علائم کلاسیک وجود داردند که باید نسبت به آن آگاه بوده و به محض مشاهده ، به دنبال درمان های پزشکی باشید.

وقتی سطح گلوکز در ادرار بالاتر از 180 میلی گرم باشد ، تکرر ادرار رخ می دهد. این افزایش میزان قند ، که به عنوان بیماری به نام گلیکوزوری شناخته می شود ، از طریق آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

در اثر بالا رفتن گلوکز، عارضه ای به نام دیورز اسموتیک در بدن رخ می دهد . این عارضه در واقع همان افزایش ادرار است و به دلیل وجود ماده ای در بخش فیلترینگ کلیه به وجود می آید. وقتی ماده ای مانند گلوکز نمی تواند در کلیه جذب شود، موجب افزایش مایع درون آن و در نتیجه ادرار زیاد می شود.

تکرر ادرار می تواند موجب کاهش میزان آب موجود در بدن و بروز شرایطی به نام هیپوولمی شود. هیپوولمی در واقع نام علمی کم شدن آب بدن است.

وقتی بدن شخصی دچار کم آبی شود ، تشنگی زیاد به وجود می آید. حال اگر این فرد تشنگی خود را از طریق نوشیدنی های پر از قند مانند نوشابه برطرف سازد، شرایط به طرز چشمگیری وخیم خواهد شد. این کار می تواند موجب بالا رفتن قند و از دست رفتن هرچه بیشتر آب بدن شود.

تحت این شرایط شخص ممکن است به شب ادراری مبتلا شود.

بالا رفتن سطح گلوکز خون می تواند مشکلات بینایی مانند تار بینی برای شخص بوجود آورد.

در برخی از افراد کاهش وزن یکی از تبعات بالا رفتن قند خون می باشد. وقتی بدن نتواند انسولین مورد نیاز را تامین کند و یا انسولین تولید شده نتواند گلوکز موجود را برای تامین انرژی به سلول ها برساند ، چربی و پروتئین موجود در بدن شروع به شکستن کرده و این موضوع عاملی برای کاهش وزن شدید می باشد. اما این وضعیت معمولا موقتی است و با درمان هایی که برای دیابت تجویز می شود ، افزایش وزن رخ خواهد داد.