گردو یکی از انواع آجیل است که روی درخت می روید. اصالت این ماده غذایی بی نظیر، به نواحی مدیترانه و آسیای مرکزی باز می گردد و برای هزاران سال بخشی از رژیم غذایی مردم بوده است. گردو یکی از منابع غنی امگا 3 بشمار می رود و میزان آنتی اکسیدان موجود در آن از هر ماده غذایی بیشتر است. مصرف گردو همانطور که در سلامت مغز موثر است ، از بروز بیماری های قلبی و سرطان نیز جلوگیری می نماید. از گردو برای درست کردن روغن گردو ، که بسیار گران است و مصارف آشپزی دارد نیز استفاده می شود.

چربی

65 درصد وزن گردو را چربی تشکیل می دهد. مانند دیگر دانه های آجیل ، بیشتر انرژی ( کالری ) گردو از چربی موجود در آن نشات می گیرد. با وجود چربی و کالری زیاد ، تحقیقات نشان داده گردو باعث افزایش وزن نمی شود.

ویتامین و مواد معدنی گردو سرشار از مواد معدنی و ویتامین های گوناگون است.

مس : این ماده معدنی ، سلامت قلب را افزایش می دهد . مس همچنین در بهبود کارایی استخوان ها ، رشته های عصبی و سیستم ایمنی بدن موثر است. فولیک اسید : فولیک اسید وظایف بیولوژیک بسیاری دارد . کمبود فولیک اسید در دوران بارداری می تواند به نقص هایی در تولد نوزاد منجر شود. فسفر : یک درصد از بدن انسان را فسفر تشکیل می دهد. این ماده معدنی بیشتر در استخوان ها یافت می شود و فواید زیادی برای بدن دارد. ویتامین B6 : این ویتامین سیستم ایمنی بدن را قدرمتمند کرده و به سلامت رشته های عصبی کمک می کند. ویتامین E : در مقایسه با دیگر دانه های آجیل ، گردو حاوی نوع خاصی از ویتامین E به نام گاما توکوفرول است.

سلامت قلب

بیماری های قلبی عروقی عبارت گسترده ایست که برای بیماری های مزمن مربوط به قلب و رگ ها استفاده می شود. در اکثر موارد می توان از بروز امراض قلبی ، با روش های زندگی سالم ، جلوگیری کرد. بسیاری از تحقیقات نشان داده خوردن گردو می تواند از جهات زیادی با بیماری های قلبی عروقی و خطرات ابتلا به آن مبارزه کند.

مصرف گردو :

LDL ،یعنی کلسترول مضر ، را کاهش می دهد. از التهابات می کاهد. کارایی رگ ها را بهبود بخشیده و از ایجاد رسوب در شریان ها جلوگیری می نماید. این تاثیرات مثبت اکثرا از ترکیبات چربی های مفید و همچنین درصد انتی اکسیدان بالا در گردو سرچشمه می گیرد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

سرطان یکی از بیماری هایی است که با رشد غیر عادی سلول های بدن همراه می شود. بسیاری از انواع سرطان با مصرف غذاهای سالم ، ورزش کردن و عادات صحیح زندگی قابل پیشگیری هستند. گردو شامل ترکیبات بیواکتیو زیادی است که در پیشگیری از سرطان مفید هستند. از جمله این ترکیبات می توان به : فیتواسترول ، گاما توکوفرول ، اسیدهای چرب امگا3 و انواع مختلفی از آنتی اکسیدان اشاره کرد. تحقیقات بر روی مشاهدات عینی نشان می دهند کسانی که به صورت مداوم آجیل مصرف می کنند ، کمتر به سرطان هایی نظیر سرطان روده و پروستات دچار می شوند.

سلامت مغزی

بسیاری از تحقیقات نشان داده خوردن گردو می تواند بیماری های مرتبط با پیر شدن مغز و همچنین افسردگی را کاهش دهد . با مطالعه بر روی افراد مسن ، مصرف منظم گردو در بهبود حافظه تاثیرات مثبت بسیاری دارد و این تاثیرات تا حدود زیادی از آنتی اکسیدان و امگا 3 موجود در گردو نشات می گیرد.

حساسیت به گردو

گردو یکی از هشت ماده غذایی با بیشترین درصد ایجاد حساسیت به شمار می رود و علائمی که بدن ، در اثر حساسیت به گردو از خود نشان میدهد ، بسیار شدید هستند. گردو گاهی می تواند باعث بروز شوک آلرژیکی ، که بدون درمان مرگبار خواهد بود، شود.

کاهش درصد جذب مواد معدنی

مانند سایر دانه ها ، گردو نیز حاوی مقدار زیادی فیتیک اسید است . فیتیک اسید یا فیتات ماده ای گیاهی است که میزان جذب مواد معدنی مانند زینک و آهن توسط دستگاه گوارش را کاهش می دهد. کسانی که مقدار زیادی از این اسید و میزان کمی از آهن و زینک در برنامه غذایی خود مصرف می کنند ، با خط کمبود این املاح معدنی مواجه هستند.