ویتامین ها ، مواد معدنی و مکمل هایی هستند که برای زنان باردار و یا کسانی که خود را برای بارداری آماده می کنند ، ساخته می شوند.

آیا ویتامین های مخصوص دوران بارداری ضروری هستند؟

زنانی که خود را برای بارداری آماده می کنند ، نیاز به مشاوره پزشک ،در رابطه با مکمل های غذایی ، فولیک اسید و ویتامین هایی نظیر ویتامین D ، دارند . با این وجود ، پزشکان معتقدند معمولا هیچ یک از ویتامین های دوران بارداری نمی توانند جایگزین تغذیه سالم باشند.

اطلاعاتی درباره ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری

در بسیاری از مناطق ، با توجه به معیارهای واجد شرایط بودن ، باید به زنان باردار در قالب طرح سلامت اجتماعی ، ویتامین های دوران بارداری به صورت رایگان اختصاص داده شود. این ویتامین ها شامل ویتامین C ، ویتامین D ، و فولیک اسید می شود.

فولیک اسید

فولیک اسید ماده ای ضروری برای تکامل لوله عصبی نوزاد است. نبود یا کمبود فولیک اسید در رژیم غذایی مادر می تواند موجب نقص لوله عصبی در هنگام تولد نوزاد شود. حتی اگر قبل از دوران بارداری فولیک اسید مصرف نمی کردید ، باید مصرف آن را هرچه سریعتر آغاز کنید. زنانی که با ریسک بالای نقص لوله عصبی مواجه هستند ، باید میزان بالاتری فولیک اسید ، حداقل از زمانی که تصمیم به بارداری می گیرند تا پایان هفته دوازدهم ، مصرف کنند. شرایطی که درجه خطر این نقص را بالا می برند عبارت اند از : زنانی که در بارداری قبلی خود نوزادی با نقص لوله عصبی به دنیا آورده اند. زنانی که خود و یا همسرشان دچار نقص لوله عصبی هستند. زنانی که موردی از نقص لوله عصبی در خانواده خود و یا خانواده همسرشان مشاهده شده است. زنان مبتلا به دیابت. زنان دارای اضافه وزن و BMI (شاخص توده بدنی) بالاتر از 30 کسانی که تحت درمان های دارویی برای بیماری صرع هستند و قصد بارداری دارند و یا باردار هستند ، باید درباره مصرف فولیک اسید با دکتر خود مشورت کنند. زنانی که دوقلو باردار هستند باید به اندازه کسانی که یک نوزاد به دنیا خواهند آورد فولیک اسید مصرف کنند ، مگر آنکه دکتر شما تجویز دیگری داشته باشد.

ویتامین D

این ویتامین نقش بسیار مهمی را در دوران بارداری ایفا می کند. استخوان و دندان های نوزاد برای تکامل نیاز به ویتامین D دارد. تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین D موجب بروز دیابت دوران بارداری و پره اکلامپسی ، در مادر و وزن کم نوزاد هنگام تولد می شود. طبق نظر پزشکان تمام زنان باردار و زنان شیرده باید مکمل های حاوی ویتامین D را مصرف کنند. مواردی که در اینجا به آنها اشاره می کنیم خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهند : زنانی که پوست تیره ای دارند، مثل کسانی که در آسیای جنوبی و افریقا زندگی می کنند. زنانی که کمتر در معرض تابش نور آفتاب قرار می گیرند. زنانی که در برنامه غذایی آنها میزان کافی از ویتامین D وجود ندارد. زنانی با اضافه وزن قبل از بارداری و BMI 30 و بالاتر. زنان جوان و نوجوان.

هشدارهایی در رابطه با ویتامین های مخصوص دوران بارداری

زنان باردار باید در مصرف ویتامین A محتاط باشند . مکمل ها و یا غذاهای حاوی مقدار زیاد ویتامین A در دوران بارداری می تواند برای نوزاد مضر باشد. کسانی که دچار کم خونی نیستند ، نیاز به مصرف آهن در دوران بارداری ندارند . مگر آنکه دکتر شما نظر دیگری داشته باشد. ممکن است با استفاده از ویتامین های مخصوص دوران بارداری ، بعضی از خانم ها دچار حالت تهوع شوند. در این باره با دکتر خود مشورت کنید تا اگر لازم است مکمل های خود را تغییر دهید.