پیاز یکی از سبزیجاتی است که به صورت حباب هایی در زیر زمین و روی ریشه ی گیاهی که نام علمی آن Allium cepa است ، می روید. پیاز که به اسم پیاز گل نیز شناخته می شود ، در همه جای جهان وجود داشته و به گیاهانی نظیر پیاز کوهی ، سیر ، موسیر ، پیازچه و تره فرنگی شباهت دارد. پیاز فواید زیادی برای سلامتی دارد و عمده این فواید به دلیل درصد بالای آنتی اکسیدان و ترکیبات گوگرد دار موجود در این گیاه است. پیاز همچنین از خواص ضد التهاب برخوردار است و به عنوان یکی از گیاهان ضد سرطان ، پایین آورنده فشار و قند خون ، و مناسب برای سلامت استخوان ها شناخته می شود. از پیاز بیشتر به عنوان طعم دهنده غذا و یا در کنار غذای اصلی استفاده می شود و همینطور یکی از اجزای جدانشدنی غذاهای هندی است. طعم پیاز بسته به نوع آن و فصلی که در آن می روید می تواند شیرین ، ملایم ، تند و تیز باشد.

کربوهیدرات

کربوهیدرات نزدیک به نه تا ده درصد از هر دو پیاز پخته و خام را تشکیل می دهد .این کربوهیدرات بیشتر از قند معمولی مثل گلوکز ، فراکتوز ، ساکاروز و همینطور فیبر ساخته شده است.

فیبر

مقدار مورد قبولی از فیبر در پیاز وجود دارد که این رقم به 0.9 تا 2.6 درصد (بسته به نوع پیاز) از وزن یک پیاز تازه می رسد. پیاز سرشار از فیبر سالم و قابل حل در آب به نام "fructans" است که و در واقع یکی از اصلی ترین مواد در رژیم های غذایی به حساب می آید.

ویتامین ها و مواد معدنی

همچنین میزان قابل قبولی از ویتامین ها و مواد معدنی در پیاز وجود دارد که از جمله این ویتامین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ویتامین C : یک ویتامین که آنتی اکسیدان نیز است و سیستم ایمنی بدن و پوست و موی ما برای بقا به آن احتیاج دارد. فولات (B12) : یک ویتامین محلول در آب از خانواده ویتامین های B که برای رشد سلولی ، سوخت وساز بدن و خصوصا زنان باردار ضروری است . ویتامین B6 : که در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود و برای ساخت گلبول های قرمز خون ضروری است. پتاسیم : این ماده معدنی ضروری ، فشار خون را کاهش می دهد و برای سلامت قلب ضروری است.

خواص پیاز برای سلامتی

پیاز حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی است ، التهاب را کاهش می دهد و در مقابل رشد جانوران کوچک و میکروسکپی ایستادگی می نماید.

خواص ضد میکروبی

جانوران میکروسکوپی زیادی در محیط زیست و همینطور بدن ما ، وجود دارند که برخی از آنها برای سلامتی مضر هستند. عصاره پیاز همراه با روغن های سالم دیگر جلوی رشد این جانوران ، مثل باکتری های مضر را می گیرد.

چرخه ی قند خون

دیابت بیماری شایعی است که در صورت بالا بودن قند خون به وجود می آید. مطالعات روی حیوانات نشان داده که پیاز در کاهش قند خون موثر است. که بعد ها این تحقیقات روی انسان ها هم انجام و ثابت شد. پیاز خام می تواند هر دو دیابت نوع 1 و 2 را کنترل کند.

سلامت استخوان ها

پوکی استخوان ، خصوصا در میان بانوان سن بالا ، بسیار شایع است . داشتن رژیم غذایی سالم یکی از بهترین راه های پیشگیری از پوکی استخوان است. مطالعات نشان داده مصرف منظم پیاز در افزایش تراکم استخوان موثر بوده و می تواند به بهتر شدن بیماری پوکی استخوان کمک کند.

پیشگیری از سرطان

سرطان یعنی رشد غیر قابل کنترل سلول های بخشی از بدن. مصرف مداوم پیاز خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مثل معده ، سینه ، روده و پروستات را کاهش می دهد.