رژیم غذایی گیاهخواری از منابع حیوانی نظیر گوشت ، محصولات لبنی و تخم مرغ عاری است.برخی از گروههای گیاهخواری حتی از مصرف عسل و ژلاتین نیز صرف نظر می کنند.در این رژیم چربی های اشباع و مواد شیمیایی موجود در منابع حیوانی از وعده غذایی افراد حذف می شود.با این حال آنها ممکن است با کمبود ویتامین مواجه شوند به همین علت مصرف مکمل ها برای آنها الزام آور است.

ویتامین B12

این یک ویتامین B کمپلکس است که کربوهیدرات های موجود در غذا را به انرژی تبدیل می کند. همچنین به تولید چربی در بدن جهت محافظت از قسمت های انتهایی اعصاب کمک می کند و مانع از آسیب دیدن آنها توسط سموم و رادیکال های آزاد می شود.کمبود ویتامین B12 ممکن است آسیب های عصبی غیرقابل بازگشتی را ایجاد نماید. از آنجایی که گیاهخواران از محصولات حیوانی استفاده نمی کنند تنها راه تامین این ویتامین مصرف مکمل های B12 است.

ویتامین D

منابع ویتامین D عبارتند از : ماهی ، روغن کبد ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی. غذاهای گیاهی ویتامین D موردنیاز بدن را تامین نمی کنند که بدون شک فرد در معرض کمبود این ویتامین قرار خواهد گرفت.این ویتامین به بدن شما در جذب و استفاده از کلسیم جهت ساخت و حفظ سلول های استخوانی قوی کمک می کند.کمبود ویتامین D ممکن است سبب ذخیره کلسیم در شریان ها شود که این امر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

نیاسین

نیاسین که بعنوان ویتامین B3 نیز شناخته شده است به گردش خون ، اکسیژن رسانی به بدن و جذب ویتامین ها و مواد معدنی توسط سلول ها و عضلات بدن کمک می کند. همچنین به سوخت و ساز چربی و کربوهیدرات جذب شده از مواد مغذی در بدن کمک می کند.در درجه اول نیاسین را می توان در تخم مرغ ، شیر ، جگر گوساله و ماهی یافت. بدون شک گیاهخواران مقدار کمی نیاسین از سیب زمینی ، گوجه فرنگی و بادام زمینی دریافت خواهند کرد پس به مکمل ها نیاز دارند.

اسیدهای چرب امگا3

اسیدهای چرب امگا3 به ساخت غشای سلولی در مغز شما ، تنظیم انتقال دهنده عصبی ، حمایت از ترکیبات ضد التهابی و کنترل لخته شدن خون کمک می کند. این ماده را می توان در بذر کتان ، روغن بذر کتان ، روغن کانولا ، سویا ، گردو و سبزیجات برگ سبز یافت. اما مصرف این مواد غذایی ممکن است امگا3 موردنیاز بدن شما را تامین نکند.فراموش نکنید که امگا3 نقش مهمی در جلوگیری از بیماری قلبی ، کاهش توانایی بدن برای تولید تری گلیسیرید و بهبود فشارخون دارد. بنابراین گیاهخواران می توانند با مصرف مکمل ها یا آب پرتقال و مارگارین کمبود امگا3 را جبران کنند.