وقتی حفره های کوچک روی قسمت های ضعیف تر استخوان شکل می گیرد ، پوکی استخوان بوجود آمده و می تواند موجب شکستگی ، درد و قوز وارثه شود. به طور کلی این علائم بیشتر در زنان بالای پنجاه سال دیده می شود.

برخی اوقات این بیماری برای سال های سال بدون هیچ علائم و بدون آنکه شخص متوجه شود ، به پیشرفت خود ادامه داده تا جایی که شکستگی استخوان رخ می دهد. در حال حاضر بیش از چهل و چهار میلیون امریکایی به این بیماری مبتلا هستند. مهمترین دلایل پیدایش پوکی استخوان عبارت اند از :

عدم فعالیت بدنی افزایش سن عدم تعادل در تولید هورمون ها استفاده طولانی مدت از برخی مواد دارویی استفاده از استروئید کمبود ویتامین D استرس فقر ویتامین ها و مواد معدنی

خبر خوب اینکه راه های طبیعی برای کاهش پوکی استخوان و اثرات آن وجود دارد.

رژیم غذایی فردی با پوکی استخوان باید شامل موارد زیر باشد. مواد لبنی خام و طبیعی : دوغ ، ماست و پنیر خام از میزان بالایی کلسیم ، منیزیم ، ویتامین K ، فسفرو ویتامین D برخوردارند که همه برای ساختار استخوانی قوی و سالم حیاتی هستند. ماهی تازه : التهابات می توانند دلیل بروز پوکی استخوان باشند . مصرف امگا 3 به کاهش التهابات کمک می نماید. سبزیجات دریایی : این سبزیجات حاوی مواد معدنی ضروری برای شکل گیری استخوان ها و کلسیم هستند. از سبزیجاتی مثل نوری ، واکامه و آگار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. سبزیجات با برگ سبز : استخوان برای استحکام به ویتامین K و کلیسم نیاز دارند و سبزیجات با برگ سبز سرشار از این مواد هستند. مواد غذایی با خاصیت قلیایی : محیط اسیدی بدن می تواند موجب بروز پوکی استخوان شود . پس مقدار مناسبی از میوه و سبزیجات مصرف کنید تا میزان قلیایی بودن محیط بدن را افزایش دهید.

مواد غذایی که موجب ابتلا به پوکی استخوان می شوند

الکل : التهاب را که می تواند موجب پوکی استخوان شود افزایش داده و همچنین کلسیم را از استخوان ها جدا می نماید. نوشیدنی های شیرین شده : مقادیر زیاد فسفر در نوشابه ، استخوان ها را از کلسیم پاک می کند. قند همچنین التهاب را افزایش می دهد. گوشت قرمز فراوری شده : استفاده زیاد از سدیم و گوشت قرمز می تواند به ضعف استخوان ها ختم شود. کافئین : مصرف بیش از حد کافئین نیز در ضعف استخوان ها موثر است.

درمان طبیعی پوکی استخوان

دو نکته ی حیاتی که باید برای بهبود تراکم استخوان ها در نظر داشته باشید ، تمرینات ورزشی و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. سه بار در هفته به مدت نیم ساعت به انجام تمرینات ورزشی پرداخته و بیست دقیقه در معرض تابش آفتاب باشید.