به طور کلی منظور از کلسترول ، میزان موجود ازهمه انواع کلسترول در خون است . این مقدار شامل HDL ، LDL و تری گلیسیرید می شود. البته این میزان بیشتر از LDL یعنی کلسترول مضر تشکیل شده است . اگر میزان کلسترول مضر در خون بیش از حد مجاز باشد موجب رسوب گرفتگی رگ ها ، بیماری های قلبی و سکته خواهد شد. LDL همچنین خطر ابتلا به بیماری به اسم عروق محیطی ، که با رسوب گرفتگی رگ و باریک شدن راه جریان خون و جمع شدن خون در ناحیه ی پا همراه است ،را افزایش می دهد. خبر خوب اینکه هرچه میزان کلسترول مفید یا HDL در خون بالا تر باشد ، میزان کلسترول مضر کمتر است.

اما HDL چیست؟ HDL کلسترول مفید در بدن است . این کلسترول ترکیبی پیچیده تر از آنچه که محققان در گذشته فکر می کردند دارد. HDL خود از ذرات متعددی تشکیل شده و این ذرات معمولا شامل چربی ، پروتئین و کلسترول می شوند. برخی از HDL ها کروی هستند و برخی دیگر به دونات شباهت دارند. برخی از انواع HDL کلسترول مضر خون را از بین می برند و این در حالی است که دیگر کلسترول های مفید تنها با کلسترول های مضر تفاوت دارند و یا حتی در شرایطی بدتر، HDL کلسترول ها را به مسیر نادرستی هدایت می کنند ( به سمت سلول های LDL ) و یا می توانند از LDL ، برای آسیب رسانی بیشتر به رگ ها ، مراقبت نماید.

این رفتار غیر قابل پیش بینی HDL باعث شده برای پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته ، پزشکان بیشتر روی پایین آوردن سطح LDL تمرکز داشته باشند . اما دنیای پزشکی همچنان بر این باور است که بالا بردن سطح HDL حرکت هوشمندانه ای در تامین سلامت انسان محسوب می شود ، زیرا میزان کم کلسترول HDL می تواند خطرناک تر از میزان بالای کاسترول LDL باشد .

بر اساس نظریه های پزشکی ، سطح متعادل برای کلسترول HDL در بدن هم زنان و هم مردان 60 میلی گرم به ازای هر دسی لیتر خون است. اگر HDL خون یک مرد پایین تر از 40 میلی گرم و HDL خون یک زن کمتر از 50 میلی گرم باشد ، خطر ابتلا به بیماری ، خصوصا بیماری های قلبی عروقی بالا می رود .حتی اگر HDL خون شما بالاتر از ارقام خطرناک اعلام شده ، اما پایین تر از حد نرمال باشد ، همچنان باید به فکر تنظیم کلسترول خون برای پیشگیری از امراض قلبی باشید.

همانطور که گفته شد، HDL نقش خوب بازی کلسترول ها را به عهده دارد و به کبد کمک می کند تا از شر کلسترول های مضر در بدن خلاص شود. کبد ، در میان بسیاری از وظایف مهم ، نقش فیلتر کردن کلسترول را نیز بر عهده دارد و HDL در این زمینه به کبد کمک می کند.