تخم شربتی یکی از محبوب ترین دانه ها بخصوص در ایران است. زمانی که آن را به شیوه ی درست تهیه کنید هضم آن آسان است.تخم شربتی سرشار از مواد مغذی است و به شما انرژی می بخشد.تحقیقات اخیر نشان داده که مزایای تخم شربتی بیشتر از آن است که ما مطلع هستیم از جمله اینکه در درمان دیابت موثر است.در این مقاله برخی از مزایای دانه تخم شربتی را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

علت سودمندی تخم شربتی این است که سرشار از فیبر ، اسیدهای چرب امگا3 ، پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است. این دانه همچنین حاوی اسیدهای چرب ضروری آلفا لینولنیک و اسید لینولئیک ، موسین ، استرانسیم ، ویتامین های A ، B ، E و D و مواد معدنی از جمله گوگرد ، آهن ، ید ، منیزیم ، منگنز ، نیاسین ، تیامین و یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است.

تخم شربتی سرشار از مواد مغذی بسیاری است که با مصرف منظم آن فرد سلامتی خود را بهبود می بخشد.برخی از مزایای این دانه عبارتند از :

پوست و پیری : محققان مکزیکی دریافته اند که تخم شربتی حاوی فنل طبیعی ( آنتی اکسیدان ) دو برابر بیشتر از قبل است و این آنتی اکسیدان تا 70% مانع فعالیت رادیکال های آزاد می شود. اساسا بهتر است بدانید که تخم شربتی یکی از محصولات طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان است که سریعا به درمان مشکلات پوستی و جلوگیری از آسیب بیشتر می پردازد.همچنین تخم شربتی می تواند از پیری زودرس پوست در اثر التهاب رادیکال های آزاد جلوگیری کند.

سلامت دستگاه گوارش : تخم شربتی غنی از فیبر است و در هر اونس آن حدود 11 گرم از این ماده موجود است.یک وعده مصرف تخم شربتی در روز فیبر موردنیاز بدن را تامین می کند. فیبر در تعادل سطح انسولین در بدن نقش دارد و دانه هایی نظیر تخم کتان و تخم شربتی یک متعادل کننده طبیعی قند خون بشمار می آیند زیرا حاوی فیبر و چربی های سالم هستند. همچنین فیبر موجود در آن به نظم روده و مدفوع سالم کمک می کند. تخم شربتی چون حاوی فیبر است افراد پس از آن تصور می کنند که میزان مایعات بیشتری مصرف کرده اند که بلافاصله به معده آنها وارد می شود.همچنین این دانه باعث کاهش اشتها شده و در کاهش وزن بسیار موثر خواهد بود.

زمانی که این دانه مصرف می شود یک ماده ژلاتینی مانند در معده ایجاد می کند. این اقدام در تشکیل ژلبا توجه به فیبر محلول در دانه تخم شربتی می تواند بعنوان یک پروبیوتیک باعث رشد پروبیوتیک ها در روده شود.

سلامت قلب : توانایی تخم شربتی در کاهش التهاب ، تنظیم کلسترول و پایین آوردن فشار خون را در سلامت قلب نباید نادیده گرفت.فردی که بطور منظم تخم شربتی مصرف می کند کمتر به آرترواسکلروز مبتلا می شود.

درمان دیابت : از آنجاییکه تخم شربتی سرشار از اسیدآلفا لینولنیک و فیبر است می تواند از اختلالات متابولیک مانند دیس لیپیدمی ( چربی بیش از حد در خون ) و مقاومت به انسولین - که دو عامل در ابتلا به دیابت هستند - جلوگیری کند.

افزایش انرژی و متابولیسم : طبق مطالعات اخیر مصرف تخم شربتی باعث افزایش عملکرد ورزشی برای انجام تمرینات در حدود 90 دقیقه می شود.

مبارزه با سرطان پستان و رحم : تخم شربتی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که مانع از رشد سلول های سرطانی در سینه و رحم می شود. محققان دریافته اند که این دانه باعث مرگ سلول های سرطانی می شود بدون اینکه به سلول های سالم آسیبی وارد آورد.

بهداشت دهان و دندان : این دانه سرشار از کلسیم ، فسفر و ویتامین A است که مواد مغذی هستند که در سلامت دندان ها نقش مهمی ایفا می کنند. روی مانع از ایجاد پلاک بر روی دندان ها شده همچنین مصرف تخم شربتی اثر ضدباکتریایی دارد که بوی بد دهان را از بین می برد.