تاریخچه ی رژیم مدیترانه ای از عادات غذایی و الگوهای اجتماعی مناطقی مانند جنوب ایتالیا ، یونان ، ترکیه ، و اسپانیا سرچشمه می گیرد. نه تنها در رژیم مدیترانه ای طعم های بی نظیری وجود دارد ، بلکه راهی مناسب و واقع گرایانه برای کاهش بیماری های ناشی از التهاب ، کاهش وزن و همچنین حفظ وزن سالم بشمار می رود.

مواد غذایی مدیترانه ای از زمان های قدیم به عنوان یکی از سالم ترین ها شناخته می شدند. اما رژیم مدیترانه ای تنها با خوردن و آشامیدن ارتباط ندارد ، بلکه تمام جوانب زندگی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مردم ساکن سواحل مدیترانه ، برای سال های متمادی از رژیم غذایی با فیبر بالا ، میوه و سبزیجات و همچنین پروتئین و چربی های با کیفیت بالا استفاده می کرده اند. این رژیم غذایی در سراسر دنیا به عنوان راهی برای پیشگیری از انواع بیماری و همینطور کاهش وزن شهرت داشته است.

این نوع از رژیم از ایتالیا آغاز و به مرور زمان وارد یونان ، اسپانیا و دیگر کشورهای حاشیه ی مدیترانه شد. اما اکنون رژیم مدیترانه ای در سراسر جهان برای بهبود سلامت و طول عمر مورد استفاده قرار می گیرد. جهانی شدن این نوع از برنامه ی غذایی نیز به سال 1990 ، زمانی که یکی از استادان دانشگاه هاروارد اهمیت این رژیم را در سلامت قلب ، کاهش وزن و درمان بسیاری از بیماری ها ثابت کرد ، بر می گردد.

مواد غذایی موجود در رژیم مدیترانه ای رژیم غذایی مدیترانه ای تقریبا شامل تمام مواد غذایی مفید ، از جمله مواردی که در اینجا مطرح می کنیم ، می شود :

میوه و سبزیجات تازه ( خصوصا سبزیجات با برگ سبز مثل اسفناج ، کلم و سبزیجات غیر نشاسته ای مثل بادمجان ، گل کلم ، مارچوبه ، گوجه فرنگی و رازیانه ) روغن زیتون آجیل و دانه ها ( مثل بادام و کنجد ) حبوبات و انواع لوبیا ( خصوصا عدس و نخود ) گیاهان و ادویه ها ( مثل پونه کوهی ، رزماری و جعفری ) انواع غلات ماهی آزاد و غذاهای دریایی مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، شیر بز ، کفیر ، ماست با بالاترین کیفیت گوشت قرمز مصرف میزان مناسبی از آب آشامیدنی ، چای و قهوه

چگونگی تاثیر رژیم مدیترانه ای بر سلامت بدن پایه و اساس رژیم مدیترانه ای را گیاهان ، چربی های مفید و مواد غذایی ضد التهاب تشکیل می دهد. بسیاری از کارشناسان تغذیه این رژیم را به عنوان سالم ترین برنامه غذایی برای سلامت قلب توصیه می کنند. بر اساس تحقیقات ، این رژیم غذایی محبوب ،از بدن در برابر پیشرفت بیماری های قلبی ، اختلالات ایجاد شده در سوخت و ساز بدن ، افسردگی ، سرطان ، دیابت نوع 2 ، چاقی ، جنون ، الزایمر و پارکینسون دفاع می کند. نکته جالب در رابطه با رژیم غذایی مدیترانه ای این است که با وجود فواید بی نظیر ، جشنواره ای از طعم های عالی و لذتبخش را پدید آورده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده در دانشگاه هاروارد ، در کنار فعالیت های مناسب ورزشی و دوری از سیگار ، رژیم غذایی سالم می تواند تا 70 درصد از سکته ، 80 درصد بیماری های قلبی عروقی و 90 درصد دیابت نوع 2 پیشگیری نماید.