تب می تواند علل زیادی داشته باشد . اما در اکثر موارد این دلایل جدی نبوده و در حد یک ویروس با زندگی کوتاه می باشد. این بدان معنا نیست که نباید تب را جدی بگیرید . چرخه ی قاعدگی در خانم ها می تواند حرارت بدن را به میزان یک درجه یا بیشتر افزایش دهد. همچنین عواملی مثل فعالیت بدنی ، احساسات شدید ، غذا خوردن ، لباس های گرم ، مواد دارویی و رطوبت بالا می توانند روی حرارت بدن تاثیرگذار باشند .

تقریبا هر نوعی از عفونت ، مثل عفونت های تنفسی ، عفونت گوش ، عفونت سینوس ، برونشیت ، ذات الریه ، بیماری سل و غیره موجب بروز تب می شوند .

کودک ممکن است یک یا دو روز بعد از واکسیناسیون و یا رشد دندان ها تب داشته باشد. اما این تب بالاتر از 37.7 درجه ی سانتی گراد نخواهد بود .

بیماری های خود ایمنی و اختلالات التهابی نیز می توانند بوجود آورنده ی تب باشند. از جمله ی این بیماری ها می توان به آرتروز ، بیماری های بافت همبند مثل روماتوئید و لوپوس اریتماتوی اشاره کرد . علاوه بر این ، بیماری کرون و واسکولیت می توانند روی حرارت بدن تاثیرگذار باشند.

از تب می توان به عنوان اولین علامت بیماری سرطان یاد کرد. لخته شدن خون و یا ترومبوفلبیت نیز تب را بوجود می آورد . مواد دارویی مثل آنتی بیوتیک ، آنتی هیستامین و داروهای تشنج هم در بروز تب موثر هستند.

تب به طور کلی بخشی مهم از سیستم دفاعی در برابر بیماری های عفونی و یکی از نعمت ها ی بزرگ برای بدن محسوب می شود . بسیاری از باکتری ها و ویروس ها در بهترین حالت در دمای 37 درجه ی سانتی گراد زنده می مانند. در کودکان و نوزادان معمولا بیشترین تب با ملایم ترین ویروس ها همراه است .

تب شاید برای شما ناخوشایند باشد ، اما تب یکی از راه هایی است که بدن به وسیله ی آن از بروز مشکل خبر می دهد و در واقع به وسیله ی تب در تلاش برای از بین بردن آن مشکل است. می توانید تب را اینطور در نظر بگیرید : عرق کردن راهی است که بدن در برابر گرما برای خنک شدن پیش می گیرد. به همین صورت ، تب در واقع راهی است که بدن از طریق آن با عفونت مبارزه می کند.

البته هیچگاه نباید تب را دست کم بگیریم . اگر فردی در اطراف شما تب دارد ، بهتر است به پزشک ، برای مشاوره و تشخیص مشکل احتمالی ، مراجعه نمایید.

هرچند مشکلاتی جدی مثل آسیب های مغزی می توانند در نتیجه ی تب به وجود آیند ، این موضوع می تواند به عنوان علامتی برای بیماری های جدی در نظر گرفته شود . آسیب مغزی در صورتی اتفاق می افتد که حرارت بدن به 42 درجه ی سانتی گراد برسد. شما گاهی ممکن است تب های بدون دلیل را نیز تجربه کنید. این نوع از تب گاها روزها و هفته ها طول می کشد و تب های با منشاء نامشخص نام دارند.