بادمجان گیاهی است که فواید زیادی برای ارائه دارد . از جمله ی این فواید می توان یه مقدار فراوانی آنتی اکسیدان ، مواد مغذی گیاهی خاص ، ترکیبات فنلی وفلاونوئید ، ویتامین ها و مواد معدنی متعدد اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که بدلیل وجود مقدارزیاد آب و فیبر ، این گیاه کالری بسیار پائینی دارد و این مقدار حدود 35 کالری در یک فنجان است . بادمجان عضوی از گروه گیاهی با نام سولاناسه یا شب سایه شناخته می شود. محققان بادمجان را درگروه سبزیجات با ارزش دسته بندی می کنند. رنگ بنفش بادمجان نشان از وجود ترکیبات آنتی اکسیدان و آنتی سیانین در این گیاه دارد.

پژوهشگران برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید تغذیه ای بادمجان به تحقیقات خود ادامه دادند . هزاران سال است که بادمجان بخشی از رژیم غذایی سالم و سنتی خاور میانه و مدیترانه مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان غذایی لذیذ در سراسر جهان شناخته می شود .

امروزه بادمجان درکشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، استرالیا ، مصر، آمریکا وهرجای دیگری استفاده می شود.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد خوشبختانه مزایای بادمجان پخته شده، حتی بیشتر از بادمجان خام است. نتیجه پخت بادمجان دسترسی به خواص مفید ومحتوای آنتی اکسیدانی می باشد ، با حرارت دادن بادمجان فعالیت بیولوژیکی بالاتر رفته و ترکیبات مبارز در برابر بیماری ها بیشتر منتشر می شوند . نکته مهم در مصرف بادمجان

بادمجان در دسته ی مواد غذایی با خواص فوق العاده و مغذی قرار نمی گیرد ، اما یک گیاه منحصر به فرد است . بادمجان حاوی نوعی از آنتی اکسیدان بسیار مفید و تقریبا کمیاب با نام ناسونین می باشد.

ناسونین یکی از انواع آنتی اکسیدان ها و آنتی سیانین است که در تمام انواع گیاه بادمجان یافت می شود و مهمترین مزیت استفاده از بادمجان در رژیم غذایی به حساب می آید . ناسونین مانند دیگرانواع آنتی اکسیدان توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد ، که معمولا با بالا رفتن سن باعث افزایش بیماریها می گردند ، را دارد . بسیاری از خواص بادمجان از پوست بنفش آن سرچشمه می گیرد . بنابر این برای بهره بردن از همه فواید بادمجان مصرف گیاه با پوست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. براساس مطالعات انجام گرفته ناسونین جنگنده ای قدرتمند در برابر التهاب و استرس در نظر گرفته می شود و همچنین بدلیل داشتن خاصیت مکش آهن ، از پراکسیداسیون لیپیدی محافظت می کند . این ماده به جذب آهن در بدن کمک کرده وهمچنین به مولکول های فلزات سمی مانند سرب، جیوه و آرسنیک می چسبد که در نتیجه باعث سم زدایی از بدن می گردد.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که ناسونین بدلیل اثر گزاری مثبت در دیواره سلولی ، از دی ان ای و غشای سلولی در برابر اکسیده شدن محافظت می کند، توانایی حفاظت از لایه چربی (لیپید) در غشای سلولی را دارد ، از جهش یا مرگ سلولی جلوگیری می نماید و موجب سالم ماندن ساختار غشای سلولی می گردد .

ناسونین آنتی اکسیدانی است که به دریافت و استفاده مواد مغذی توسط سلولها کمک می کند و همچنین مواد زائد سلولی را نابود می نماید. بدون آنتی اکسیدان کافی مانند ناسونین ، بدن در معرض بیماریهایی مانند سرطان ، ورم مفاصل و بیماریهای قلبی قرار می گیرد .