کاهش وزن در دنیای مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بگونه ای که وزن کردن و رسیدن به وزن دلخواه و حفظ آن به نوعی سرگرمی تبدیل شده است. اما یکی از نواحی بدن که چربی خود را دیر از دست می دهد شکم است. چربی شکم کمی متفاوت تر از ذخایر چربی بدن در سایر نواحی است و اغلبا آن را بنام چربی احشائی می شناسند. در واقع چربی شکمی شاخص اولیه بیماری قلبی ، دیابت و دیگر نگرانی های سلامت است. مه شو در این مقاله به معرفی راههایی می پردازد که با استفاده از آنها می توانید از شر چربی های شکمی خلاصی پیدا کنید.

ـ عدم مصرف فست فود : ممکن است خیلی سریع و آسان انتخاب کنید که یک چیزبرگر خوشمزه میل کنید اما می توان آن را فاجعه ای دانست که مخالف برنامه های چربی سوزی است. مقدار چربی های اشباع و تری گلیسیرید موجود در این مواد غذایی دقیقا چیزی است که اگر در حال کاهش وزن هستید باید از آن پرهیز کنید.

ـ خیار : خیار یکی از میوه های بسیار کم کالری است که ارزش غذایی بالایی دارد. این میوه سرشار از فیبر ، مواد معدنی و ویتامین های ضروری است که می تواند در سوخت و ساز بدن نقش داشته باشد و در نتیجه به برنامه کاهش وزن شما سرعت خواهد بخشید.

ـ چربی های اشباع نشده : اگر می خواهید چربی های شکمی خود را کاهش دهید خوردن انواع مناسب چربی بسیار حائز اهمیت است. برخی چربی ها نظیر چربی های اشباع باعث افزایش میزان چربی های احشائی می شوند اما اگر از چربی های غیر اشباع نظیر آنهایی که در آجیل و ماهی موجود است استفاده کنید می توانید از مزایای ضدالتهابی آنها بهره مند شوید و تا حدودی برای کاهش چربی احشایی به شما کم خواهند کرد.

ـ یوگا : مطالعات نشان می دهد که زنان پس از زایمان و بعد از یائسگی پس از تمرینات یوگا مقداری کاهش چربی شکمی را در خود احساس کرده اند. یوگا یک راه فوق العاده برای کاهش استرس و از بین بردن هورمون های استرس بیش از حد یعنی کورتیزول است. یک ارتباط مستقیم میان استرس مزمن ، سطح کورتیزول و چربی شکم وجود دارد.

ـ در حال حرکت باشید : سبک زندگی بی حرکت به شدت با چربی های شکمی در ارتباط است. که این امر می تواند به علت عدم ورزش ، سطوح پایین سوخت و ساز بدن و مصرف بالای مواد غذایی ناسالم و اثرات روانی نظیر استرس و اضطراب باشد. پس همیشه در حال فعالیت باشید تا انرژی روانی و جسمی شما در سطح بالایی قرار گیرد و از افزایش چربی های شکمی جلوگیری کند.

ـ تنظیم خواب : تحقیقات نشان می دهد که تنظیم خواب بگونه ای که شما در شب 5تا 6 ساعت خواب باشید به شما در کاهش چربی های شکمی کمک خواهد کرد. با این حال اگر در روزهای آخر هفته کم بخوابید مسلما به میزان چربی های احشایی اضافه می کنید. اساسا بهتر است یک برنامه خواب منظم داشته باشید و اجازه ندهید که برنامه شما بگونه ای پیش رود که باعث تنبلی شما شود و این نظم را برهم زند.

ـ بادام : شاید بهترین گزینه در کاهش چربی های شکم بادام باشد زیرا این دانه حاوی چربی های اشباع نشده آن هم از نوع خوب است که به از بین بردن چربی های احشایی کمک خواهد کرد. از طریق خواص ضدالتهابی و تعادل فعالیت های کلسترول به از بین بردن چربی های شکم می پردازد. همچنین بادام سرشار از فیبر و منیزیم است که به ساخت عضلات و چربی سوزی کمک می کند.

ـ ترکیب تمرینات سبک : بسیاری از مردم تصور می کنند که انجام تمرینات قلبی و عروقی بهترین راه برای سوزاندن چربی شکم هستند اما در حقیقت یکی از شیوه های موثر در کاهش چربی های شکمی ترکیب تمرینات سبک ورزشی با یکدیگر است. ترکیب چند نوع از تمرینات سبک می تواند باعث چربی سوزی شود.

ـ آووکادو : این گیاه حاوی فیبر بالا است که در کاهش گرسنگی نقش دارد.غلظت برخی از آمینو اسیدهای کلیدی می تواند به بهینه سازی وزن بدن و سوزاندن چربی های شکم غیرضروری کمک کند.

ـ سرکه : شواهد نشان می دهند که سرکه یکی از عوامل موثر در سوزاندن چربی شکمی است. نوشیدن سرکه حتی همراه با سالاد می تواند سبب کاهش چربی های احشایی شود. در حالی که تحقیقات محدودی در این زمینه انجام گرفته است اما اعتقاد بر این است که سرکه در تحریک تولید پروتئین های خاص نقش دارد که سبب سوزاندن چربی های احشایی می شوند.

ـ فیبر غذایی بالا : هر نوع غذایی که حاوی میزان فیبر بالا است سبب کاهش التهاب در سراسر بدن شده ، سطح کلسترول را متعادل کرده ، و به تنظیم سیستم گوارش بدن می پردازد که همه اینها در کمک به بهبود سوخت و ساز بدن نقش دارند و چربی های شکمی را بیشتر می سوزانند.

ـ قطع کامل نشاسته : نشاسته یک منبع اصلی از کالری است که براحتی می تواند به چربی های احشایی تبدیل شود. اگر عاشق سیب زمینی هستید بهتر است مصرف آن را کم نموده تا چربی های شکمی شما از بین بروند و سعی کنید به جای آن از سبزیجات و برگ های سبز استفاده کنید.

ـ وعده های غذایی کم را آهسته تر بخورید : بسیاری از مشاورین تغذیه در رابطه با چگونه خوردن شما برای سوزاندن چربی پرس و جو می کنند. توصیه می شود که وعده های غذایی کم را بسیار آهسته میل کنید در واقع به بدن زمان پردازش می دهید تا قبل از انتشار انزیم احساس سیری به شما دست بدهد. مصرف وعده های غذایی کم به شما اجازه می دهد تا تعداد وعده های بیشتری در روز داشته باشید که در سوخت و ساز بدن و فعالیت دستگاه گوارش و سوزاندن چربی های شکمی نقش خواهد داشت.