کودکان بین 4 تا 8 سال : 10 میلی گرم کودکان بین 9 تا 13 سال : 8 میلی گرم زنان بین 19 تا 50 سال : 18 میلی گرم خانم های باردار : 27 میلی گرم خانم های شیرده : 10 میلی گرم مردها بین 19 تا 50 سال : 8 میلی گرم

همانطور که می بینید ، کودکان نوپا بیشتر از دیگر سنین به آهن نیاز دارند ، زیرا آهن از پروسه ی رشد و سیستم یادگیری کودک پشتیبانی می نماید. برای کودکان دریافت آهن از طریق رژیم غذایی دشوار است ، خصوصا اگر همه نوع ماده ی غذایی را دوست نداشته باشند. پس برای این سنین کنترل کردن آهن خون ، برای جلوگیری از بروز مشکلات در سنین بالاتر ، ضروری به نظر می رسد.

فقر آهن از سه ماهگی تا سه سالگی نیز ، به دلیل رشد سریع کودک و عدم دریافت آهن کافی ، ممکن است اتفاق بیافتد. نوزادان و کودکانی که زودتر از نه ماه به دنیا آمده اند ، یا وزن کمتری نسبت به وزن ایده آل دارند و یا از شیر مادر تغذیه نمی کنند نیز ممکن است به فقر آهن دچار شوند .

در شیر مادر مقادیر زیادی آهن وجود دارد ، اما برای برآورده کردن نیاز بدن نوزاد بیش از 4 تا 6 ماهه کافی نیست. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند به محض آنکه کودکان قادر به غذا خوردن می شوند ، برای آنها مواد غذایی غنی شده با آهن فراهم نمایید.

خانم های باردار هم نسبت به افراد عادی به آهن بیشتری نیاز دارند . بنابراین توصیه می شود آهن را ، به عنوان بخشی از ویتامین های مورد نیاز پیش و حین بارداری ، مصرف نمایند.

بهترین مواد غذایی حاوی آهن

شاید مصرف یک سری از مواد غذایی خاص با هم برای رساندن آهن کافی به بدن کمی پیچیده باشد ، اما اگر انواع مختلفی از مواد غذایی کامل را مصرف کنید ، فقر آهن ، دیگر از نگرانی های شما نخواهد بود.

پس به طور کلی ، سعی کنید از مواد غذایی کامل و منابع خوب آهن مثل گوشت اورگانیک ، تخم مرغ ، مواد لبنی مثل شیر خام ، انواع میوه ها و سبزیجات ، لوبیا و غلات کامل مصرف نمایید .

علاوه بر مواد غذایی حاوی آهن ، غذاهایی بخورید که به جذب هرچه بیشتر آهن کمک می کنند. برای مثال بهتر است مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل برخی از انواع سبزیجات را با لوبیا مصرف کنید ، زیرا ویتامین C به جذب هرچه بیشتر آهن کمک می کند.

لیست مواد غذایی که بیشترین آهن را دارند : ( فقط به خاطر داشته باشید میزان آهن مورد نیاز هر شخص با شخص دیگر ممکن است متفاوت باشد )

جگر گاو : در هر 4 اونس : 9.5 میلی گرم لوبیا سفید : یک فنجان پخته شده: 6.6 میلی گرم عدس : یک فنجان پخته شده :6.5 میلی گرم اسفناج : یک فنجان پخته شده : 6.4 میلی گرم لوبیا قرمز : یک فنجان پخته شده : 5.2 میلی گرم نخود : یک فنجان پخته شده : 4.7 میلی گرم اردک : گوشت نصف سینه : 3.7 میلی گرم گوشت گاو : 3 اونس : 2 میلی گرم تخمه کدو : یک چهارم فنجان : 0.5 میلی گرم