تغییرات را گام به گام ایجاد نمایید: البته برای همه ما ایجاد تغییرات ناگهانی در برنامه ی غذایی ، برای بهبود سلامت خود و خانواده ، بسیار دلپذیر است ، اما احتمال عایت تغییرات جزئی همیشه بالاتر از تغییرات ناگهانی می باشد.

برای مثال ، اگر همیشه با غذای خود نوشابه می خورید ، تنها یک لیوان از آن را با یک لیوان آب نه چندان سرد جایگزین نمایید. بعد از چند روز ، لیوان دوم را هم حذف کرده و آب را جایگزین نمایید. این کار به آمادگی ذهن برای پذیرش تغییرات هم کمک می کند.

برای خود یک لیست خرید تنظیم کنید : عدم انتخاب مواد غذایی غیر فرآوری شده و سالم با تهیه ی لیستی از گزینه های خرید مورد نظر خود ، بسیار آسان تر است. از مواد لازم برای تهیه وعده غذایی خود یک لیست تهیه کنید و تحت چنین شرایطی رفتن به سمت گزینه های ناسالم را فراموش خواهید کرد. به خاطر داشته باشید خرید با معده ی گرسنه هم شما را به خرید مواد ناسالم ترغیب می نماید.

از محیط اطراف و بیرون فروشگاه خرید کنید : حتما شما هم شنیده اید که خرید از اول راهروها و عدم ورود و گشت در داخل فروشگاه بهتر است . اما این حرف دلیل خوبی دارد . مواد غذایی تازه ، گوشت و مواد لبنی معمولا در همان ابتدای فروشگاه فروخته می شوند ، در حالی که مواد غذایی فرآوری شده در راهرو های داخلی قرار دارند. پس راهرو های مورد بازدید خود را محدود کنید تا به خرید مواد ناسالم فکر نکنید.

در ثانی ، اول از قسمت مواد غذایی تازه ی فروشگاه خرید خود را انجام دهید. در این صورت بیشتر خرید خود را از این بخش انجام داده و به سراغ دیگر بخش های فروشگاه نمی روید.

لیست ترکیبات مواد غذایی را مطالعه نمایید : اگر در ترکیبات ماده ی غذایی مورد نظرتان اسمی وجود دارد که در آشپزخانه ی خودتان در دسترس نیست ، و یا اسمی که حتی تلفظ آن را نمی دانید ، احتمالا آن ماده ی غذایی بیش از حد فرآوری شده است.

این نکته را نیز به خاطر بسپارید که در لیست ترکیبات سازنده ، مواد به ترتیب فراوانی چیده شده اند. پس به پنج ماده ی سازنده ی ابتدایی توجه بیشتری نشان دهید و یا به سادگی از خرید مواد غذایی که بیش از پنج ماده در ترکیبات سازنده ی آنها وجود دارد پرهیز نمایید.

مراقب شکر اضافه باشید : تولید کنندگان مواد غذایی درباره ی لیست کردن شکر موجود در ترکیبات سازنده بسیار زیرکانه عمل میکنند و این شکر را با عناوین مختلف به شما معرفی و ارائه می نمایند. به خاطر داشته باشید اسامی که به "وز" ( "ose") ختم می شوند در دسته ی شکر ها قرار می گیرند. مثل ساکاروز ، فروکتوز و دکستروز . شربت افرا نیز فرمی از شکر محسوب می شود.