آیا قهوه بعنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها که باعث زخم در دستگاه گوارش می شود شناخته شده است؟ مصرف قهوه منجر به بروز زخم معده می شود که در این مقاله در رابطه با آن توضیحاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

زخم معده همانطور که از اسم آن پیداست زخمی است که در معده ایجاد می شود همچنین زخم معده قسمت بالایی روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد. ناراحتی در ناحیه شکم ، به دنبال نفخ و از دست دادن اشتها از علائم شایع زخم معده هستند. فرض رایج این است که نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه باعث زخم در دستگاه گوارش می شوند. در این مقاله به بررسی ارتباط میان نوشیدن قهوه و بروز زخم معده می پردازیم.

آیا نوشیدن قهوه باعث زخم معده می شود؟

آیا نوشیدن قهوه منجر به شکل گیری زخم در معده می گردد؟ قطعا خیر! در اکثر موارد عفونت به باکتری هلیکوباکتر پیلوری نسبت داده شده است که منجر به بروز زخم معده می گردد. درصد کمی از زخم معده ها در اثر سیگار کشیدن و مصرف داروهایی نظیر ایبوپروفن ایجاد می گردد. با این حال اینکه قهوه در بروز زخم معده نقش دارد یا خیر یک موضوع قابل رسیدگی است. قهوه اسیدی است اما این بدان معنا نیست که به توسعه زخم معده کمک می کند. در واقع مصرف مواد غذایی بسیار اسیدی مانع بروز و گسترش زخم در معده و روده می شوند.

پیش از این استرس و رژیم غذایی ( غذاهای ادویه دار ، غذاهای اسیدی و نوشابه از جمله قهوه ) تصور می شد که در بروز زخم معده نقش دارند. با این حال ثابت شد که این ادعا نادرست است. بسیاری از پژوهش ها ثابت کرد که در اکثر موارد زخم معده در اثر وجود باکتری هلیکوباکتر رخ می دهد و این در حالی است که در سایر موارد به علت اختلالات روده و عادات ناسالم نظیر سیگار کشیدن فرد به این مشکل دچار می گردد.

قهوه حاوی طیف گسترده ای از ترکیبات از جمله کاتکول و کافئین است که باعث تحریک معده و تولید اسید معده می گردد. پس از بررسی مواد تشکیل دهنده موجود در قهوه مشاهده شد که مواد غذایی و آشامیدنی مواد شیمیایی اسیدی دارند که می تواند سوزش سر دل را تشدید کند اما مصرف آن قطعا در توسعه زخم معده نقشی ندارد.

آیا نوشیدن قهوه باعث بدتر شدن زخم معده می شود؟

به احتمال زیاد نوشیدن قهوه زخم معده را بدتر می کند. نمی توان فراموش کرد که قهوه در درجه اول یک نوشیدنی اسیدی است و یک محرک برای معده بشمار می آید. مصرف بیش از حد قهوه به احتمال زیاد باعث ترشح بیش از حد اسید معده شده که اسید معده به سمت گلو حرکت می کند و سوزش آن را منجر می شود. برای برخی بخصوص کسانیکه به کافئین حساس هستند فقط یک فنجان قهوه می تواند علائم اسیدیته معده را بروز دهد. از این رو مصرف قهوه به احتمال زیاد به افزایش تولید اسید معده که در نهایت ممکن است درد همراه با زخم معده را تشدید کند منجر می شود. پس بعنوان زخم چون در معرض اسید معده قرار دارد بدون شک درد تشدید می شود.

با توجه به سطح بالای اسید موجود در قهوه اغلبا توصیه می شود که هنگامی که مبتلا به زخم معده هستید از مصرف این نوشیدنی خودداری نمایید. زمانیکه شما مبتلا به زخم معده می شوید علاوه بر پرهیز در مصرف قهوه باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و مصرف داروهایی را که باعث ترشح اسید معده می شوند به حداقل برسانید. بنابراین قطع صرف قهوه بطور موقت باعث بهبود زخم معده می شود.