فیبر در بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند با این مصرف آن در حد اعتدال توصیه می شود و خوردن بیش از حد فیبر عوارض جانبی فراوانی می تواند بهمراه داشته باشد.اما این عوارض جانبی چه می تواند باشد؟

متوسط مصرف روزانه فیبر برای زنان 25 گرم و برای مردان 30 گرم و حدود 20 گرم برای بچه ها است.عوارض جانبی عمدتا در افرادی که بالاتر از حدود 45 گرم فیبر در روز مصرف می کنند مشاهده می گردد. به همین علت می گویند اگر 50 گرم در روز فیبر مصرف می کنید میزان آن زیاد است و ممکن است با عوارضی همراه باشد.

مصرف فیبر بیش از مقدار موردنیاز در روز با عوارض ناراحت کننده و مخربی همراه خواهد بود که برخی از آنها را در این مقاله مورد اشاره قرار می دهیم.

نفخ شکم

این یک عارضه جانبی بسیار ناراحت کننده است. تصور کنید که در محل کار با نفخ شکم که در واقع گازهای موجود در معده می باشد که از طریق مقعد خارج می گردد مواجه شوید. بدون شک این امر ناراحت کننده و شرم آور خواهد بود. مصرف زیاد فیبر می تواند سبب بروز چنین مشکلی گردد.

اسهال

این در واقع بنوعی حرکات روده در شکل مایع است. اسهال باعث می شود که مایعات بدن ، نمک و سایر مواد مغذی از دست بروند و این امر در موارد شدید باعث مرگ طرف می شود. درد شکم

دردی ناراحت کننده است که باعث بروز حالت تهوع در شما می گردد.

یبوست

یبوست زمانی رخ م یدهد که روده بزرگ آب اضافی بدن را جذب کرده و در نتیجه مدفوع سفت و سخت می شود. پس مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از فیبر می تواند در ایجاد یبوست نقش داشته باشد.

انسداد روده

مصرف فیبر اضافی می تواند به انسداد روده منجر شود بگونه ای که بیماران برای خلاصی از آن نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند.

جذب غیرطبیعی

جذب فیبر مازاد همچنین می تواند باعث افزایش وزن گردد. با این کاهش این وزن اضافی به آسانی امکانپذیر است.

گرفتگی روده

این زمانی اتفاق می افتد که بدن قادر به تجزیه فیبر نباشد و این امر تنها در صورت مصرف بیش از حد فیبر رخ می دهد که در طی آن هضم سست و یا حتی متوقف می گردد.که این امر باعث گرفتگی روده و ناراحتی بدن می شود.