مقدار ویتامین Cکه در شرایط مختلف و برای همه مفید می باشد احتمالا هرگز قابل تشخیص نیست زیرا نیاز بدن، هر روز تغییر می کند. تقریبا هر کس در معرض اثرات مواد شیمیایی مانند تصفیه کننده های آب و داروهای دفع آفات نباتی که اثرات آن روی سبزی ها و میوه ها باقی می ماند قرار می گیرد، بدان جهت هر کس باید به تناسب عوارضی که بدان مبتلاست و تعداد مواد سمی که در معرض آن قرار می گیرد، مقدار خوراک مورد نیاز ویتامین C خود را تعیین نماید.

در بدن زنانی که از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، مقدار ویتامین C در لوکوسیت ها و پلاکت ها در مقایسه با سایر زنان، کاهش شدیدی پیدا می کند. شاید برخی از اثرات جانبی قرص های ضد بارداری در رابطه با همین کمبود باشد. هم چنین، مقدار اسید فولیک (ویتامین B9) و کوبالامین (ویتامین B12) نیز در بدن زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، دچار نقصان می شود. علاوه بر آن، برخی افسردگی ها و ناراحتی های روحی که علت رایج توقف درمان در زنانی است که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند و این می تواند به عنوان عوارض جانبی کمبود ویتامین B6محسوب شود.

اگر باردار هستید، نباید روزانه بیش از 5000 میلی گرم ویتامین C مصرف کنید زیرا امکان دارد که نوزادان شما به این مکمل وابستگی پیدا کند و هنگامی که بعد از تولد از مصرف مقدار زیاد همیشگی محروم گردد، به بیماری اسکوربوت مبتلا شود.

نشانه های کمبود ویتامین C

در خفیف ترین حالت؛ ناتوانی در برابر فشار روانی، ضعف عمومی، اضطراب و افسردگی خفیف، هیستری، سرماخوردگی های مکرر و کم شدن مقاومت بدن در برابر بیماری ها، پوست خشک و پوسته پوسته می شود و طراوت مو از بین می رود.

احتیاط

مصرف مقدار زیاد آسپرین و ویتامین C، استاندارد معده را تحریک می کند و می تواند باعث زخم معده شود. اگر به طور مرتب آسپرین مصرف می کنید، باید از ویتامین C اشباع شده استفاده نمایید.

اگر می خواهید در زندگی کمتر دچار بیماری عفونی شوید، اگر می خواهید شفا را سریع تر و سیستم ایمنی خود را قوی تر کنید، اگر می خواهید سطح تری گلیسرید خونتان به بهترین وضعیت برسد و اگر می خواهید در مقابل بیماری های قلبی محافظت شوید و مانع تولید و رشد سرطان گردید، نیاز دارید روزانه خیلی بیشتر از مقدار مجاز خوراکی توصیه شده ویتامین Cمصرف نمایید.