نارگیل

نارگیل که شیرنباتی خوانده شده، ارزش غذایی فوق العاده دارد. به طوری که یک انسان می تواند تنها با خوردن شیر آن به زندگی خود ادامه بدهد. نارگیل چنان چه با سالاد و سبزیجات خورده شود، خیلی زود هضم می شود ولی اگر با مواد نشاسته ای و قندی خورده شود، دیر هضم می گردد.

پسته

پسته اگرچه دارای مقدار زیادی پروتئین می باشد، در موقع هضم اثر قلیایی در جهاز هاضمه دارد. مواد چربی پسته خیلی زود هضم و جذب می شود و از خصوصیات جالب پسته آن است که مواد سلولزی ندارد که موجبات دیر هضمی آن را فراهم کند.

پسته دارای مواد زیر می باشد :

آب : 2 و 4، پروتئین 5 و 22، کاربوهیدرات 0و 16 املاح معدنی آلی : 00 دو 3 .

گردو

گردو حاوی مواد زیر است : آب، پروتئین، مواد چربی، کربوهیدرات : 7 و 11 ، املاح معدنی 1 و 9 . از نکاتی که در حین مصرف آجیل باید رعایت شود این است که نباید پس از خوردن مواد نشاسته ای (نان و برنج)، یا مواد قندی (شیرینی جات) خورده شود، زیرا این مواد آن را خیلی ثقبل می کند. خوردن آجیل پس از مصرف سبزیجات و میوه جات چندان نفعی ندارد.

هرودت در تاریخ خود می نویسد ایرانیان باستان عادت داشتند در هنگام شب غذای خیلی مختصر صرف کنند. ولی پس از خوردن این غذای مختصر سرگرم خوردن آجیل می شدند که گاهی چندین ساعت طول می کشید!

گردوی آمریکایی

این نوع گردو که فقط در آمریکا پیدا می شود، یک جزء اساسی خوراک سرخ پوست های آمریکایی است. گردوی آمریکایی حاوی تقریباً چهاردرصد آب، 15 درصد پروتئین، 68 درصد چربی، 12 درصد کربوهیدرات و 2 درصد املاح معدنی است. البته مباحث راجع به آجیل ها کتاب مستقلی می طلبد که در این جا از بحث ما خارج است.