آرزوی هر مادر باردار این است که دارای فرزندی سالم باشد. تحقق سلامت جسم و روان کودک بستگی بسیار زیاد به رعایت اصول بهداشتی و مراقبتهای لازم و چگونگی تغذیه مادر در دوران پیش از بارداری و بارداری دارد.

جنین دارای رشد بسیار سریعی است؛ وزن آن از 8 هفتگی تا هفته چهلم از یک گرم به 3200 گرم می رسد. برای تأمین این رشد، جنین احتیاج به انواع مغذی دارد که باید از طریق تغذیه صحیح مادر به آن برسد.

سوء تغذیه طولانی زنان در دوران پیش از بارداری و نیز در دوران بارداری می تواند باعث سوء تغذیه جنین شود و در نتیجه ممکن است وزن نوزاد در موقع تولد حتی از حداقل قابل قبول (2500) گرم کمتر باشد. پیروی از رژیم مخصوص و جداگانه ای در این دوران لازم نیست و با مختصری توجه و بهبود کیفیت و کمیت مواد غذایی در دسترس و تأمین میزان انرژی و پروتئین لازم روزانه، تحقق این مهم بخوبی امکان پذیر است.

تغذیه مادر در دوران بارداری باید متعادل باشد و از کم خوری و پرخوری خودداری شود. استفاده از غذاهای مختلف مانند : شیر، ماست، پنیر، گوشت، تخم مرغ، انواع حبوبات و سبزیهای تازه و میوه ها در این دوران توصیه می شود.

در ضمن زن باردار باید از نمکهای یُددار استفاده کند و بر طبق توصیه پزشک قرص یا کپسول آهن و اسید فولیک نیز بخورد

گروهای غذایی (به شرح زیر) که در رژیم غذایی افراد عادی به کار می رود باید در برنامه غذایی زن باردار مورد استفاده قرار گیرد، منتها با مقدار بیشتر و انتخاب صحیح تر.

1- گروه لبنیات، یعنی شیر و فرآورده های آن، شامل : ماست، بستنی، دروغ، پنیر، کشک و غیره .

2- گروه گوشت، شامل : انواع گوشتها (گوشت گوسفند، گاو، مرغ، ماهی)، حبوبات و تخم مرغ

3- گروه سبزیها و میوه ها، شامل : انواع آنها از جمله مرکبات، گوجه فرنگی، سبزیهای سبز تیره (برگهای تیره رنگ کاهو، اسفناج، جعفری) کدو حلوایی و هویج.

4- گروه نان و غلات، شامل ؛ نان و فرآورده های گندم، جو، برنج، ذرت و... مصرف روزانه از هر چهار گروه همراه با شیرینی و چربیها مثل : ژله، عسل، مربا، کره، خامه و روغن های گیاهی به مقدار متعادل توصیه می شود.