تحقیقات دانشمندان دانشگاه بوستون نشان می دهد که کمبود ویتامین K باعث افزایش شیوع آرتروز زانو و دست می گردد. دانشمندان با مطالعه روی 650 نفر که میزان ویتامین K پلاسمای خون آن ها پایین بودف دریافتند ابتلا به آرتروز و درد مفاصل در این افراد بیش تر است. بعضی پروتئین های استخوان ها و غضروف ها به ویتامین K وابسته هستند و وقتی این پروتئین ها به طور صحیح کار نکنند سبب اختلالات استخوانی و غضروفی می گردد. در بیماری آرتروز، بالشتک غضروف بین مفاصل به مرور زمان از بین می رود و درد و سفتی مفاصل و محدودیت حرکتی ایجاد می شود. کمبود ویتامین K دلیل مشکلات در انعقاد خون است.

پیشگیری از سرطان های گوارشی با ویتامین D

تحقیقات چهارده ساله دانشمندان دانشگاه هاروارد بوستون نشان می دهد که، کمبود ویتامین D، احتمال ابتلا به انواع سرطان ها، به ویژه سرطان های سیستم گوارش را در مردان افزایش می دهد.

این دانشمندان با توجه به عواملی مانند مصرف مکمل های ویتامین D، رنگدانه های پوستی، میزان چربی، منطقه جغرافیایی و فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت؛ ارتباط بین قرار گرفتن در معرض ویتامین D با میزان سِرُم، را در 47800 مرد بررسی نمودند که در نتیجه دریافتند احتمال مرگ به دنبال هر نوع سرطان با مصرف این میزان ویتامین 29 درصد و احتمال مرگ براثر سرطان سیستم گوارشی تا 45 درصد کاهش می یابد.

ویتامین D که منبع اصلی آن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. نقش مهمی در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در انسان دارد.