انجیر تازه و خشک حاوی آهن می باشند. و دریافت آهن به مقدار نیاز، برای ساخته شدن هموگلوبین خون امری ضروری و حیاتی محسوب می گردد. آهن موجود در انجیر از نوع «غیرهم» است که در مقایسه با آهن موجود در منابع حیوانی (گوشت) دیرتر جذب می گردد. لذا توصیه می شود که انجیر همراه با منبعی از ویتامین C مثل آب پرتقال مورد مصرف قرار گیرد تا آهن موجود در آن بهتر و بیش تر جذب گردد. و به عنوان یک میان وعده مغذی برای کمک به درمان کم خونی در دختران نوجوان توصیه می شود.

انجیر داروی پوکی استخوان

انجیر خشک، یک منبع بسیار خوب کلسیم غیر لبنی می باشد در 100 گرم انجیر خشک معادل 240 میلی گرم کلسیم ذخیره شده است. لذا می تواند برای رشد استخوان سالم در کودکان و نوجوانان و برای جلوگیری از پوکی استخوان مورد مصرف قرار گیرد. اگر دریافت کلسیم در هنگام اوج رشد در افراد جوان، کافی نباشد حداکثر توده استخوانی به دست نخواهد آمد. در صورتی که ذخیره کلسیم بدن به حداکثر خود در دوران رشد نرسد باید منتظر خطرات بیش تری برای شکستگی و پوکی استخوان در دوران سالمندی بود.

انجیر فشارخون را درمان می کند

100گرم انجیر خشک دارای 900میلی گرم پتاسیم می باشد. پتاسیم نقش موثری در کاهش فشارخون دارد. با توجه به آن که میزان بالایی سدیم از طریق مصرف مستقیم و یا به صورت استفاده نمودن، از غذاهای فرآیند شده مانند سوسیس، کنسرو، چیپس و ... مورد مصرف قرار می گیرد امکان کاهش پتاسیم وجود خواهد داشت لذا جایگزینی میوه هایی مانند انجیر با مواد غذایی غیرمغذی (مانند شیرینی، و غذاهای فرایند شده) می تواند سبب کاهش فشارخون گردد. در ضمن پتاسیم موجود در انجیر تأثیر مصرف سدیم بالا در دفع کلسیم را خنثی می نماید.

دفع سموم با انجیر

از انجیر می توان به عنوان از بین برنده سموم و درمان نمودن جوش ها استفاده نمود. انجیر یکی از قلیایی میوه ها محسوب می شود، بنابراین جهت متعادل نمودن وضعیت اسیدی جسم خود می توانید بعد از مصرف گوشت و غذاهای فرایند شده- و البته ضد مغزی- از آن استفاده نمایید.

تابلوی دامنه میزان مصرف استاندارد انجیر تازه در 100 گرم از ماده غذایی اندازه گیری شده

(آب گرم 79 )(پروتئین گرم 3/1)(چربی 4/0)(ویتامین آ میلی گرم 01/0)(ویتامین ب 1 میلی گرم 06/0) (ویتامین ب 2 میلی گرم 05/0)(ویتامین ب 3 میلی گرم 5/0)(ویتامین ث میلی گرم 2)(آهن میلی گرم 6/0)(سدیم میلی گرم 2)(پتاسیم میلی گرم 192)(منیزیم میلی گرم 20)(کلسیم میلی گرم 49)(فسفر میلی گرم 28)(فیبر میلی گرم 2/1)(انرژی غذا کالری 76)

تابلوی دامنه میزان مصرف استاندارد انجیر خشک در 100 گرم از ماده غذایی اندازه گیری شده

(آب گرم 23)(پروتئین گرم 8/3)(چربی 2/1)(ویتامین آ میلی گرم 01/0)(ویتامین ب 1 میلی گرم 13/0) (ویتامین ب 2 میلی گرم 12/0)(ویتامین ب 3 میلی گرم 7/1)(ویتامین ث میلی گرم-)(آهن میلی گرم 5/3)(سدیم میلی گرم 60)(پتاسیم میلی گرم 900)(منیزیم میلی گرم 71)(کلسیم میلی گرم 240)(فسفر میلی گرم 101)(فیبر میلی گرم 6/5)(انرژی غذا کالری 270)